Rent mjöl i påsen

18.01.2018 kl. 11:13
PÅ BORDET: Konsumentarbetet är i allra högsta grad intressebevakning för de finlandssvenska matproducenterna, skriver Mia Wikström, informatör på böndernas intresseorganisation SLC, efter att nyligen blivit tvungen att igen fundera vad hon egentligen gör i sitt arbete.

Text: Mia Wikström

På de medlemsträffar som går under namnet Oss bönder emellan, blev jag i januari ombedd att berätta för våra lantbrukare om vad informatören på SLC (Svenska lantbruksproducenternas centralförbund) jobbar med. Ja, vad jobbar jag egentligen med? Och hur ska jag summera mitt arbete i ett anförande på några minuter? Det är sunt att ibland stanna upp och med utomstående ögon reflektera över sitt eget jobb.

På SLC är vårt huvuduppdrag att bevaka de finlandssvenska jord- och skogsbrukarnas intressen. Här jobbar vi särskilt gentemot beslutsfattare – både riksdag och regering – myndigheter, marknad och olika marknadsaktörer samt handel. Sedan några år tillbaka har arbetet gentemot konsumenterna fått en avsevärt större betydelse i organisation, både på medlemmarnas och på de förtroendevaldas önskemål. Konsumentarbetet är i allra högsta grad intressebevakning för de finlandssvenska matproducenterna.

För några år sedan myntade vi uttrycket ”bakom varje måltid finns åtminstone en bonde”. Det är en bra påminnelse om att maten inte bara kommer till butikshyllan eller restaurangen av sig själv utan har en längre historia – ett ursprung som faktiskt kan spåras tillbaka till åkerkanten och ladugården. Att den finländska maten dessutom är bland den renaste, tryggaste och mest hållbara i Europa och världen måste vi även lyckas kommunicera ut till de finländska konsumenterna. 

Det är skillnad på mat och mat, och hur maten har producerats. När de finländska bönderna kämpar med svag lönsamhet, svag förhandlingsposition, eländigt väder och för att helt enkelt överleva, kommer konsumenternas uppskattning av den finländska maten och konkreta val vid butikshyllan att spela en mycket stor roll. Samtidigt bör även bönderna, tillsammans med industrin och handeln, vara lyhörda för vad konsumenterna vill äta eftersom jordbrukets lönsamhet även har sin grund i utbud och efterfrågan.

Det är rätt naturligt att organisationens konsumentarbete till stora delar vilar på informatörens axlar. Att försöka nå ut till konsumenter är i högsta grad ett kommunikativt arbete. Det gör vi på SLC genom att ta fram och förmedla intressanta fakta om den finländska matproduktionen, bland annat via olika kampanjer och sociala medier. Ni vet, allt det här med att finländska grisar har knorr, vi har nolltolerans mot salmonella, vi har strikta regler för hur produktionsdjur får medicineras och hur växtskyddsmedel får användas. Vi har valt att imagen för den finländska matproduktionen och bonden ska utgå från fakta och skapa förtroende för att den finländska bonden har rent mjöl i påsen.

Det är mitt uppdrag i ett nötskal – ett uppdrag som jag med stolthet gör på uppdrag av världens bästa matproducenter.

Mia Wikström är informatör på SLC, Svenska lantbruksproducenternas centralförbund.

68982_t.jpg

Spelmän till havs och på torra land

PÅ BORDET. Finlands Svenska Spelmansförbund fyller i år 50 år. Organisationssekreterare Pia-Stina Sarin konstaterar att förbundet resten av året ska försöka hålla sig på torra land. Vi får veta vad som är på bordet hos Spelmansförbundet, och vi får också veta vad som döljer sig i skåpen.Läs mera »
03.05.2019 kl. 09:16
67957_t.jpg

Frivilligt engagemang - nyckeln till att ordna evenemang

PÅ BORDET. För att kunna ordna många evenemang behövs ofta frivilligt engagemang. Edny Fors på Svenska Lutherska Evangeliföreningen i Finland berättar hur de gör för att ordna familjelägret, ett av deras största evenemang. Läs mera »
01.03.2019 kl. 13:18
67499_t.jpg

Ett mångkulturellt Svenskfinland skapas tillsammans

PÅ BORDET. Integration är ett ytterst aktuellt tema hos Bildningsalliansen. Henrika Nordin anser att Svenskfinland borde ha alla förutsättningar att skapa en miljö som är inkluderande med hjälp av fria bildningen och tredje sektorn.Läs mera »
04.02.2019 kl. 09:24
67126_t.jpg

Finlands svenska 4H – en lärande organisation med blicken framåt

PÅ BORDET. 4H-verksamheten fostrar till företagsamhet och aktivt medborgarskap. Finlands svenska 4H fyller i år 90 år och utbildnings- och utvecklingsansvariga Harriet Sundholm skriver om vad som är på bordet hos dem.Läs mera »
08.01.2019 kl. 12:44
67098_t.jpg

Lustigkurrar och arbetsvälmående under praktiken

PÅ BORDET. Trots mycket tid framför datorn har arbetsdagarna under praktiken varit varierande. Svenska studieförbundet har under hösten 2018 haft hjälp av studerande Zaida Sjölund, som gjort sin praktik på kansliet. Läs mera »
07.01.2019 kl. 11:33
66627_t.jpg

Organisationerna har en framtid

PÅ BORDET. Trots att orosmoln svävar i luften vill jag fortsätta att tro på organisationernas framtid. Det är Ulrika Krooks känsla efter Studieförbundets och SOSTE:s seminarium Organisationernas roll i framtiden på G18 22.11.Läs mera »
04.12.2018 kl. 10:57
66150_t.jpg

Att välkomna alla med - riktigt på riktigt

PÅ BORDET. ”Alla är välkomna med, men ingen har frågat om den får komma”. Sabina Fortelius på Finlands Svenska Scouter har jobbat med att sänka tröskeln för fler att komma med i scouterna. Här berättar hon om erfarenheterna.Läs mera »
05.11.2018 kl. 15:47
65636_t.jpg

Vem vill vara förtroendevald?

PÅ BORDET. Vilka förväntningar har vi på förtroendevalda och vilket stöd får de i sitt uppdrag? Det funderar man på inom Församlingsförbundet då församlingsvalet står för dörren, skriver verksamhetsledare Kalle Sällström.Läs mera »
05.10.2018 kl. 07:35
65133_t.jpg

Hur gör ett förbund utan resurser?

PÅ BORDET. Stora frågor gällande resurser för verksamheten är på bordet hos Finlands Svenska Socialförbund, skriver ordförande Anna Lena Karlsson-Finne.Läs mera »
03.09.2018 kl. 14:14