Vad står Förbundsarenans logo för?

27.11.2019 kl. 11:47
NYHET. Då Svenska studieförbundet byter namn till Förbundsarenan presenterar vi den nya logon, som visar på ett nytt kapitel i förbundets verksamhet. Tillsammans bildar de fyra olika figurerna i logon en helhet som beskriver Förbundsarenans verksamhet.

Text: Julia Hemgård

Organisationen har utvecklats och förändrats sedan den grundades 1961. Därmed har det även funnits ett behov att byta namn till något som bättre motsvarar förbundets verksamhet – att stöda de svenska förbunden i Finland och agera förbundens förbund.

Den nya logon är designad av ålänningen Ida Dimic. Ida har i sitt skapande försökt utgå från det hon ser som Förbundsarenans värderingar, målsättningar och vision. De fyra figurerna, eller byggklossar som Ida kallar dem, symboliserar var för sig olika värderingar, som Ida uppfattar att Förbundsarenan står för.

Det röda timglaset symboliserar stabilitet, vilket syftar på förbundets kontinuerligt goda ställning och varaktighet som aktör i civilsamhället.

Den gröna stjärnfiguren betecknar hållbarhet och symboliserar Förbundsarenans förmåga att agera medvetet och i enlighet med omvärldens och samhällets behov.

De mörkblåa pelarna symboliserar kunskap, och avser Förbundsarenans avsikt att bidra med verksamhet som tillger kunskap och nya insikter till medlemsförbunden.

Den ljusblåa cirkeln står i sin tur för gemenskap och samarbete. Figuren symboliserar Förbundsarenans vilja att öka samarbete inom förbundsvärlden och fungera som en gemensam plattform för förbunden.

Tillsammans bildar de fyra olika figurerna en enhetlig helhet som beskriver Förbundsarenans verksamhet. Den nya grafiska profilen har även en ny uppdaterad färgskala. Ida motiverar valet av färgskala som piggt och modernt, samtidigt som färgerna reflekterar organisationens mogna och jordnära ställning.

 

Läs mer

Ida Dimic har gjort Förbundsarenans logo

89329_t.jpg

Arbetsvälmående – nyckeln till en engagerad personal

ARTIKEL Hur mår du på jobbet? Hur mår övriga medarbetar? Och vad är det som påverkar hur ni mår? Här kan du läsa om hur några ledare ser på arbetsvälmående och sin roll i att skapa en fungerande arbetsgemenskap.Läs mera »
11.03.2024 kl. 14:10
89286_t.jpg

Studio Dim utformar kampanjen Framtidsgåvan

ARTIKEL. Studio Dim är en design- och kommunikationsbyrå med en vision om att tillgängliggöra gott digitalt stöd för ideella initiativ. Tillsammans med Förbundsarenan har de utvecklat kampanjen Framtidsgåvan. Tillgänglighet och trovärdighet är avgörande när det gäller att sprida kunskap, menar Henrietta Andersson som tillsammans med Ida Dimic driver Studio Dim.Läs mera »
07.03.2024 kl. 09:39
89197_t.jpg

Fem frågor till Robert Nilsson om projekt Finansieringskällor

ARTIKEL. Kampanjen Framtidsgåvan, företagssamarbeten och workshops. Det händer mycket inom projekt Finansieringskällor för förbunden. Vi ställde några frågor till projektledare Robert Nilsson om vad vi inte ska missa just nu. Läs mera »
29.02.2024 kl. 12:01
88872_t.jpg

Liten ökning i antalet anställda i förbunden

Antalet anställda i Förbundsarenans medlemsförbund har ökat med nästan sex helårsverken. Det visar statistiken som Förbundsarenan samlat in.Läs mera »
02.02.2024 kl. 13:39
88592_t.jpg

Julia brinner för brandet 

ARTIKEL. Efter fyra år på Förbundsarenan drar verksamhetsutvecklare Julia Hemgård vidare till nästa utmaning, nämligen att bli projektledare på Niva Education. Julia lämnar Förbundsarenan i början av januari och inleder då sitt nya jobb.Läs mera »
08.01.2024 kl. 10:53
88333_t.jpg

”De finlandssvenska förbunden konkurrerar inte, utan kompletterar varandra”

ARTIKEL. Det har hänt mycket under Viveca Hagmarks tre år som Förbundsarenans ordförande. En pandemi, ett digitalt jättekliv och ekonomiska utmaningar. Men fram för allt har Förbundsarenan utvecklats och ytterligare hittat sin form under Vivecas ordförandeskap.Läs mera »
04.12.2023 kl. 14:58
88325_t.jpg

Samla in pengar utan insamlingstillstånd?

ARTIKEL. Kan en organisation samla in pengar utan att ha ett insamlingstillstånd? Svaret är ja. Förbundsarenans projektledare Robert Nilsson listar några exempel då det är möjligt. Läs mera »
04.12.2023 kl. 08:15
88259_t.jpg

Dags att kommunicera om pengar och effekter 

ARTIKEL. Årsberättelse och bokslut kan och ska användas för att kommunicera betydelsen av verksamheten. När verksamhetsåret 2023 går mot sitt slut poängterar projektledare Robert ”Robban” Nilsson betydelsen av att berätta om både pengar och resultat av verksamheten. Läs mera »
27.11.2023 kl. 15:44
88143_t.jpg

Nyckeln till att engagera unga?

ARTIKEL. ”För att förstå andra måste man förstå sig själv”. Så säger Ted Svensson, projektkoordinator på Norr om Stan, på nätverksträffen för förbundens sakkunniga om att engagera unga. Han berättar att bland annat attityd och tydliga morötter är avgörande när man vill jobba så att unga engageras. Läs mera »
16.11.2023 kl. 13:27