Våga väcka känslor

11.01.2022 kl. 13:42
ARTIKEL. Flödet på sociala medier bara sväller. Som förbund tävlar vi om vår målgrupps uppmärksamhet i en digital sfär där Yle och Netflix är våra konkurrenter. Hur ska man lyckas sticka ut ur mängden och framgångsrikt nå ut med sitt budskap? Känslor kan vara lösningen.
Text: Julia Hemgård
Bild: Joanna Lindén-Montes
 

Jag deltog hösten 2021 i en copywriting-kurs som ordnades av SFV i samarbete med kommunikationsbyrån Miltton. I kursen deltog anställda från förbund och organisationer inom tredje sektorn. Vi hade alla ett gemensamt mål – att genom effektfull kommunikation skapa synlighet och nå ut med vår verksamhet. Det är lättare sagt än gjort, då de flesta av oss är små organisationer med knappa resurser. Men det är trots allt inte omöjligt och under kursen fick åtminstone jag inspiration för att utveckla Förbundsarenans kommunikation.

Synliggöra betydelsen

Trots att arbetet inom tredje sektorn stundvis är utmanande och ekonomin osäker, är sektorns verksamhet betydelsefull och skapar mervärde. Förbunden säljer inte ytterligare en skönhetsprodukt som utlovar slätare hy, eller en teknikpryl som är lite snabbare än den förra. Vårt syfte, vår så kallade produkt, är att främja demokratin och bygga samhällsengagemang.

Vi behöver inte övertyga vår målgrupp om att vi är den hållbara lösningen eller att vi visst bär ett socialt ansvar, för det är ofta grundstenar i vår verksamhet.

Genom varierande verksamhet jobbar de finlandssvenska förbunden för att skapa en mer demokratisk omvärld där individer har möjlighet att delta och engagera sig på gräsrotsnivå. Med andra ord så behöver vi inte övertyga vår målgrupp om att vi är den hållbara lösningen eller att vi visst bär ett socialt ansvar, för det är ofta grundstenar i vår verksamhet.

Att förbunden bidrar till ett rikare samhälle är det ingen fråga om, ändå är det just denna information som flera organisationer inte alltid lyckas nå ut med.

Under copywrite-kursen konstaterade flera av deltagarna att den egna organisationens kommunikation ofta kretsar kring att marknadsföra evenemang och utbildningar. Vi var ändå överens om att vi borde bli bättre på att synliggöra resultatet av själva verksamheten. Behovet av att synliggöra och lyfta fram betydelsen av sitt förbunds verksamhet framkommer även i Förbundsarenans rapport, Förbundsbarometern 2021. Bland de organisationer som svarade på enkäten menade många att den största utmaningen inte är att utveckla verksamheten, utan snarare att påvisa och synliggöra hur viktig den nuvarande verksamheten verkligen är.

Berörande kommunikation

Så, hur ska vi bli bättre på att lyfta fram det viktiga arbete vi dagligen gör? Och hur ska vi bli bättre på att sticka ut i det svällande some-flödet? Enligt kursledarna på Miltton är känslor och framför allt humor avgörande för att skapa effektfull kommunikation. Visst kan det vara nödvändigt att ibland marknadsföra evenemang med tid och datum, men vill vi verkligen nå fram till mottagaren måste vi våga vara personliga och väcka känslor.

Därför vill jag passa på att utmana mina förbundskollegor att våga ta ut svängarna år 2022. Våga väcka känslor och använd humor i er kommunikation. Vår verksamhet berör, låt även vår kommunikation göra det.

Julia Hemgård jobbar som koordinator på Förbundsarenan. I hennes arbete som koordinator jobbar hon bland annat med förbundets kommunikation. 

Läs också 

  På bordet: Vem är förbundets målgrupp, av Tuuli Solhagen

 

86714_t.jpg

Tips för att hitta många olika slags stiftelser och fonder

BLOGG. Hur kan en organisation hitta nya stiftelser/fonder som möjligen skulle kunna understöda just deras verksamhet? Ett sätt är att utveckla en metod för kartläggning av potentiella finansiärer. Läs mera »
19.06.2023 kl. 10:58
86613_t.jpg

Emotionell intelligens som stöd för arbetet

BLOGG. Vad är emotionell intelligens? Nora Ridgewell, verksamhetsledare för Ledarskapsakademin, deltog i en kurs i kring temat via Förbundsarenans Erasmus+-mobilitetsprojekt och delar med sig av sina erfarenheter.Läs mera »
06.06.2023 kl. 12:42
86517_t.jpg

Utmana för att få donationer

BLOGG. Ett sätt att möta en orostrend är att tänka innovativt och utanför den berömda boxen. Att utmana sig själv, den egna organisationen och de egna strukturerna. Detta gäller också då det är frågan om pengar. Läs mera »
02.06.2023 kl. 08:16
86536_t.jpg

Sparringgrupp om företagssponsring

BLOGG. Hur söker man sponsring? Vad betyder det att paketera verksamheten? Detta är några av de saker som vi går genom då Förbundsarenan startar en ny sparringgrupp om företagssponsring i augusti. Kommer du med?Läs mera »
29.05.2023 kl. 13:23
86534_t.jpg

Vem är årets ordförande 2023?

NYHET. Känner du en förbundsordförande som framgångsrikt skött sitt uppdrag? Förbundsarenans vandringspris delas i höst ut för tredje gången till en förbundsordförande. Nu kan du nominera!Läs mera »
29.05.2023 kl. 11:49
86533_t.jpg

Vill du bli Förbundsarenans praktikant?

NYHET. Förbundsarenan söker en praktikant för hösten 2023. Vi letar efter en företagsam och nyfiken högskolestuderande och erbjuder en unik inblick i förbundsvärlden och tredje sektorn.Läs mera »
29.05.2023 kl. 11:24
86499_t.jpg

Tidskriftsombud ska stödja de finlandssvenska tidskrifterna

De finlandssvenska tidskrifterna får sitt första tidskriftsombud då Kim Malmberg i juni inleder sitt arbete på Förbundsarenan. Han ska under tre år arbeta för att förbättra de finlandssvenska tidskrifternas verksamhetsförutsättningar. Läs mera »
22.05.2023 kl. 14:40
86449_t.jpg

Bra planering underlättar då förbundet får en gåva

ARTIKEL. Ett förbund får plötsligt ta emot en testamentdonation eller en annan penninggåva. Det kan vara både välkommet och överraskande. Så vad gör vi med pengarna nu då?Läs mera »
15.05.2023 kl. 08:52
86216_t.jpg

Förbundsrundan ger en bra bild av förbundsfältet

Medlemsenkäten Förbundsrundan har avslutats och svaren kommer nu att analyseras. Notera den 30 augusti i kalendern för då ges rapporten Förbundsbarometern ut. Läs mera »
04.05.2023 kl. 13:37