Våga väcka känslor

11.01.2022 kl. 13:42
ARTIKEL. Flödet på sociala medier bara sväller. Som förbund tävlar vi om vår målgrupps uppmärksamhet i en digital sfär där Yle och Netflix är våra konkurrenter. Hur ska man lyckas sticka ut ur mängden och framgångsrikt nå ut med sitt budskap? Känslor kan vara lösningen.
Text: Julia Hemgård
Bild: Joanna Lindén-Montes
 

Jag deltog hösten 2021 i en copywriting-kurs som ordnades av SFV i samarbete med kommunikationsbyrån Miltton. I kursen deltog anställda från förbund och organisationer inom tredje sektorn. Vi hade alla ett gemensamt mål – att genom effektfull kommunikation skapa synlighet och nå ut med vår verksamhet. Det är lättare sagt än gjort, då de flesta av oss är små organisationer med knappa resurser. Men det är trots allt inte omöjligt och under kursen fick åtminstone jag inspiration för att utveckla Förbundsarenans kommunikation.

Synliggöra betydelsen

Trots att arbetet inom tredje sektorn stundvis är utmanande och ekonomin osäker, är sektorns verksamhet betydelsefull och skapar mervärde. Förbunden säljer inte ytterligare en skönhetsprodukt som utlovar slätare hy, eller en teknikpryl som är lite snabbare än den förra. Vårt syfte, vår så kallade produkt, är att främja demokratin och bygga samhällsengagemang.

Vi behöver inte övertyga vår målgrupp om att vi är den hållbara lösningen eller att vi visst bär ett socialt ansvar, för det är ofta grundstenar i vår verksamhet.

Genom varierande verksamhet jobbar de finlandssvenska förbunden för att skapa en mer demokratisk omvärld där individer har möjlighet att delta och engagera sig på gräsrotsnivå. Med andra ord så behöver vi inte övertyga vår målgrupp om att vi är den hållbara lösningen eller att vi visst bär ett socialt ansvar, för det är ofta grundstenar i vår verksamhet.

Att förbunden bidrar till ett rikare samhälle är det ingen fråga om, ändå är det just denna information som flera organisationer inte alltid lyckas nå ut med.

Under copywrite-kursen konstaterade flera av deltagarna att den egna organisationens kommunikation ofta kretsar kring att marknadsföra evenemang och utbildningar. Vi var ändå överens om att vi borde bli bättre på att synliggöra resultatet av själva verksamheten. Behovet av att synliggöra och lyfta fram betydelsen av sitt förbunds verksamhet framkommer även i Förbundsarenans rapport, Förbundsbarometern 2021. Bland de organisationer som svarade på enkäten menade många att den största utmaningen inte är att utveckla verksamheten, utan snarare att påvisa och synliggöra hur viktig den nuvarande verksamheten verkligen är.

Berörande kommunikation

Så, hur ska vi bli bättre på att lyfta fram det viktiga arbete vi dagligen gör? Och hur ska vi bli bättre på att sticka ut i det svällande some-flödet? Enligt kursledarna på Miltton är känslor och framför allt humor avgörande för att skapa effektfull kommunikation. Visst kan det vara nödvändigt att ibland marknadsföra evenemang med tid och datum, men vill vi verkligen nå fram till mottagaren måste vi våga vara personliga och väcka känslor.

Därför vill jag passa på att utmana mina förbundskollegor att våga ta ut svängarna år 2022. Våga väcka känslor och använd humor i er kommunikation. Vår verksamhet berör, låt även vår kommunikation göra det.

Julia Hemgård jobbar som koordinator på Förbundsarenan. I hennes arbete som koordinator jobbar hon bland annat med förbundets kommunikation. 

Läs också 

  På bordet: Vem är förbundets målgrupp, av Tuuli Solhagen

 

85852_t.jpg

Dags för Förbundsrundan – nu samlas aktuell info om förbunden

NYHET. Hur ser det ut på förbundsfältet i Svenskfinland? Vad är aktuellt och vilka utmaningar är gemensamma? Snart landar medlemsenkäten Förbundsrundan 2023 i våra medlemsförbunds e-postlådor.Läs mera »
04.04.2023 kl. 07:45
85847_t.jpg

Statsunderstöd för att utveckla fundraising – sen då?

BLOGG. Statsunderstöd för utveckling av tredje sektorns medelsanskaffning kan bli verklighet skriver Finansministeriet i en ny utredning. Vilka andra åtgärder borde det funderas kring? Läs mera »
03.04.2023 kl. 14:49
85841_t.jpg

Fem lärdomar jag tog med mig från Sicilien

BLOGG. Vad lär man sig på kurs i teambuilding? Andrea Södergård på Röda Korset Åbolands distrikt listar fem saker hon tog med sig från Erasmus+-kursen i Italien.Läs mera »
03.04.2023 kl. 11:53
85778_t.jpg

Förbundsarenan rekryterar tidskriftsombud

NYHET. Har du ett genuint intresse för tidskrifter? Vill du påverka tidskrifternas förutsättningar, utveckla samarbetslösningar och jobba med läsarundersökning, digitalisering och webbutgivning?Läs mera »
29.03.2023 kl. 14:06
85723_t.jpg

Förbundsarenan startar nytt projekt med fokus på de finlandssvenska tidskrifterna

NYHET. Det finns närmare 90 finlandssvenska tidskrifter. Förbundsarenan kartlade ifjol tidskrifternas verksamhetsförutsättningar. Nu startar vi ett projekt som utgår från de åtgärdsförslag som presenterades i Tidskriftsbarometern 2022.Läs mera »
27.03.2023 kl. 13:23
85633_t.jpg

Tidskriftshyllan på G18 ger smakprov på finlandssvenska tidskrifter

NYHET. Nyfiken på tidskriftsutbudet i Svenkfinland? I tidskrifthyllan på G18 finns ett stort utbud finlandssvenska tidskrifter. Kom förbi och plocka med dig nya och gamla favoriter. Läs mera »
21.03.2023 kl. 15:02
85326_t.jpg

Publicitet utöver det vanliga under hösten

BLOGG. I juli började Cecilia Huhtala officiellt som förbundsordförande för Finlands Svenska Skolungdomsförbund. Förbundslivet tog henne med storm och hösten blev i stort sett väldigt lyckad. Läs mera »
01.03.2023 kl. 07:50
85155_t.jpg

Förbundsarenan koordinerar biljetter till seminarium om stordonationer

NYHET. Ett seminarium om stordonatorer och de stora sedlarnas effekter ordnas i Helsingfors den 8 maj. Förbundsarenan koordinerar biljettinköp för medlemsförbunden.Läs mera »
15.02.2023 kl. 14:58
85144_t.jpg

Testamentsdonationer – alltid välkomna, alltid utmanande?

ARTIKEL. Testamentsdonationer utgör en viktig del av finansieringen för många organisationer i tredje sektorn. Samtidigt upplever många organisationer det som utmanande att informera om att de tar emot donationer via testamenten. Så hur gör man?Läs mera »
15.02.2023 kl. 11:20