En man som sänder live ett evenemang. Han sitter vid ett bord med datorer och annan teknik framför sig.

Mät och utveckla digitalt kunnande inom förbunden

30.05.2022 kl. 15:12
ARTIKEL. Hur mäter man digitalt kunnande och utvecklar digitala kunskaper inom förbunden? Ni kan börja genom att använda något av de verktyg som här presenteras.
Text: Maj Ilola
Foto: Joanna Lindén-Montes
 

På seminariet Förbundens roll i en digital värld i maj fick vi höra resultat från projektet Digistöd och kampanjen DigiDu som Förbundsarenen drivit 2021-2022. På seminariet presenterades också Digikompassen, som är Finlands färdplan för att nå EU:s gemensamma mål för digitalisering i Europa. Dessutom diskuterades hur förbunden kan mäta och utveckla sina digitala kunskaper. I den här artikeln presenteras några verktyg som kan vara till hjälp när man vill diskutera digitalisering inom förbunden.

Vad är digitalisering?

Digitalisering innebär förnyande och utvecklande av verksamheten med hjälp av teknologin. Digitaliseringen kräver kunskap och börjar från människan som utvecklar verksamheten. Digitaliseringen och det kunnande som den kräver är väldigt centralt i dagens arbetsliv. Digitalisering handlar också om förändring av organisationskulturen, livslångt lärande och långsiktig kunskapsutveckling. Nyckeln till vårt digitala kunnande finns i diskussion.

Hur ser förbundens digitala kunskaper ut?

Järjestödigi-utredning utreder årligen de finländska föreningarnas digikunskaper. Utredningen gjordes av Vitec Avoine Oy, TIEKE ry och Viestintä-Piritta Oy. Den senaste utredningen är från 2020. Cirka 500 svarade på utredningen varav 150 var förbund och centralorganisationer och resten regionala och lokala föreningar.

I utredningen kom bland annat följande siffror fram:

  • 41 procent av förbunden har kunskap i att ordna webbinarier och 69 procent har kunskap i att ordna distansmöten. 76 procent av förbunden har möjliggjort distansdeltagande i evenemang, 89 procent använder sociala medier i marknadsföringen av evenemang och 86 procent tar emot anmälningar till evenemang på nätet.
  • 61 procent av alla föreningar har förbättrat webbtillgängligheten på sin webbplats och 37 procent har uppmärksammat tillgänglighet i sitt innehåll på sociala medier.
  • 70 procent av alla föreningar har ett digitalt medlemsregister och 80 procent har en webbplats.
  • 26 procent av alla föreningar erbjuder digistöd. Av de lokala och regionala föreningarna erbjöd en tredjedel digistöd och av de nationella föreningarna erbjöd en fjärdedel digistöd.
  • 41 procent av förbunden har en kommunikationsstrategi. 74 procent alla föreningar har inte en digitaliseringsstrategi. Bara fem procent av föreningarna har en och 14 procent planerar eller överväger att skriva en.

Vilka digitala kunskaper behöver vi inom vårt förbund?

Enligt Anders Skov från Center for Digital Dannelse är digitalt kunnande en kombination av kunskap, färdigheter och attityder relaterade till användningen av teknik i utförandet av uppgifter, i problemlösning, i kommunikation, i datahantering, i samarbete samt i skapandet och delandet av innehåll på ett effektivt, sakligt, säkert, kritiskt, kreativt, självständigt och etiskt sätt.

Bild: Finansministeriet

Ett bra sätt att utvärdera och utveckla det digitala kunnandet är att föra en diskussion inom förbundet och fråga de följande frågorna:

  • Hur påverkar digitaliseringen vår verksamhet?
  • Arbetar vi med kärnarbete eller ska vi utveckla nya tjänster?
  • Vilka kompetenser och på vilken nivå behöver var och en av oss? Räcker grundläggande färdigheter eller behövs specialkunnande? Nu och i framtiden
  • Vad är vi bra på tillsammans? Var saknar vi kompetens?
  • Hur reagerar vi på saknande kompetens?
  • Vad gör vi just nu? Vad på långt sikt?

(EU:s DigComp-projekt)

Hur mäter och utvecklar vi våra digitala kunskaper?

Det finns en del verktyg för att mäta det digitala kunnandet och för att föra en diskussion inom organisationen för att kunna utreda vilka digitala kunskaper som borde utvecklas.

Digital Competence Wheel är ett danskt kartläggningsverktyg som ger en inblick i vilka digitala kunskaper som finns och hur man kan utveckla dom. Verktyget är gratis och alla inom organisationen kan börja med att svara på frågorna i kartläggningen för att kunna mäta sitt eget digitala kunnande.

MyDigiSkills är ett annat liknande verktyg som mäter digitalt kunnande på alla DigComps 5 delområden. DigComp är ett digitalt kompetensramverk för europeiska medborgare utvecklat av EU.

Efter att alla i personalen utvärderat och mätt sin digitala kunskap kan man ha en diskussion för att utvärdera vilket digitalt kunnande som finns inom organisationen. Som hjälp för detta finns det Digiträningskort, som är ett antal kort med frågor relaterade till digitaliseringen. Digiträningskorten hjälper att inleda en diskussion om digitaliseringens påverkan och digitalt kunnande inom organisationen. Välj de frågor som är viktiga för just din organisation och lägg till egna frågor vid behov. Skriv ner svaren, som kan fungera som botten för t.ex. en digitaliseringsstrategi.

Länkar

 Järjestödigi-utredningen

 Digitalisaation vaatima osaaminen, Finansministeriet

 Digital Competence Wheel

 MyDigiSkills

 Digiträningskorten

Läs mer

Artikel: Väss din digitala kompetens

Artikel: Digital delaktighet

Artikel: Tillgänliga webbsidor fungerar bättre för alla

88143_t.jpg

Nyckeln till att engagera unga?

ARTIKEL. ”För att förstå andra måste man förstå sig själv”. Så säger Ted Svensson, projektkoordinator på Norr om Stan, på nätverksträffen för förbundens sakkunniga om att engagera unga. Han berättar att bland annat attityd och tydliga morötter är avgörande när man vill jobba så att unga engageras. Läs mera »
16.11.2023 kl. 13:27
88133_t.jpg

Utmaningar och lösningar för civilsamhällets finansiering

BLOGG. Sedan våren har diskussionerna om statsunderstöd till civilsamhället varit intensiva. Från regeringshåll har det klart framgått att statsunderstöd, som utgör en betydande del av många organisationers inkomster, kommer att minska. Läs mera »
15.11.2023 kl. 08:45
88022_t.jpg

Gör mig delaktig och jag kommer att lära mig

BLOGG. Förtroendevalda behöver rätt förutsättningar för att vara med påverka organisationens verksamhet. Camilla Wahlsten, verksamhetsledare på Finlands svenska 4H skriver om betydelsen av att engagera och inspirera styrelsen.Läs mera »
02.11.2023 kl. 19:44
87966_t.jpg

Giving Tuesday - tillsammans för ökat engagemang

NYHET. Giving Tuesday / Tekojen Tiistai ordnas varje år den 28 november. Tillsammans kan organisationer vara med synliggöra betydelsen av engagemang i samhället. Läs mera »
31.10.2023 kl. 13:55
87903_t.jpg

Skrivtolkning betyder bättre tillgänglighet för alla

ARTIKEL. Tillgänglighet är ett mål inom många organisationer men alla vet inte hur man kan anpassa sin verksamhet. För personer med nedsatt hörsel är skrivtolkning ett utmärkt stöd.Läs mera »
27.10.2023 kl. 14:11
87778_t.jpg

Försäljning som inkomstkälla

ARTIKEL. Förbundsarenans projekt Finansieringskällor för förbunden tar en närmare titt på försäljning som inkomstkälla för organisationer.Läs mera »
16.10.2023 kl. 11:17
87696_t.jpg

Årets ordförande 2023 – Martina Andersin är inte rädd för förändring

Martina Andersin, ordförande för Barnavårdsföreningen i Finland, har en god förmåga att skapa dialog och tillit, samtidigt som hon inte räds för förändring och utveckling. Detta ger henne titeln Årets ordförande 2023. Läs mera »
07.10.2023 kl. 10:00
87618_t.jpg

Förbundsarenan jobbar för jämlikhet också i den egna verksamheten

ARTIKEL. Förbundsarenans styrelse har i år tagit fram en jämlikhetsplan. Planen stöder både det egna arbetet och kan förhoppningsvis fungera som inspiration för medlemsförbunden.Läs mera »
29.09.2023 kl. 16:58
87615_t.jpg

Gemenskap i föreningslivet

BLOGG. Efter ett år på Finlands svenska biblioteksförening kan Michelle Mattfolk konstatera att hon är tacksam för att få jobba med verksamhet som engagerar och bidrar till gemenskap.Läs mera »
29.09.2023 kl. 11:59