Praktikperiod har gett inblick i förbundsvärlden

31.05.2022 kl. 17:10
BLOGG. Studier i statskunskap kan kännas lite teoretiska, men en praktikperiod kan komplettera studierna. Efter tre månaders praktik på Förbundsarenan har Karen Lindholm fått en inblick i förbundsvärlden.
Text: Karen Lindholm
Foto: Julia Hemgård

Under våren har jag gjort min praktik på Förbundsarenan. Jag har fått mycket varierande och intressanta arbetsuppgifter. Bland annat har jag fått vara med om evenemangsplanering, skött administrativa uppgifter och kommunikation. Jag har även intervjuat, skrivit artiklar till hemsidan och producerat material för Förbundsarenans sociala medier. Denna praktik har passat mig mycket bra eftersom jag alltid är nyfiken att prova på olika sorters arbetsuppgifter och lära mig nya saker, vilket jag också fått göra.

Jag har under min praktik fått en inblick i förbundsvärlden och vad de olika förbunden jobbar för i och med de nätverksträffar som förbundsarenan ordnar och jag deltagit på. Detta har varit intressant eftersom samhälleliga frågor intresserar mig mycket då jag studerar statskunskap med förvaltning. Mina studier har gett mig en bra grund för att förstå hur samhället och tredje sektorn fungerar och tack vare min praktik har jag fått en mycket konkret bild av tredje sektorn. Det kompletterar mina studier väl eftersom studierna är väldigt teoretiska men nu har jag fått komma i kontakt med tredje sektorn i praktiken. Det har varit givande att höra om alla finlandssvenska förbund och centralorganisationer och deras verksamhet.

Jag är också intresserad av föreningsliv och sitter själv i en styrelse vilket har gett mig bra erfarenhet inför praktiken eftersom jag vet hur föreningar sköts och fungerar. När jag nu sett hur många olika sorters föreningar och centralorganisationer det finns i Svenskfinland har jag också insett betydelsen av dem och hur mycket rikare de gör vårt samhälle.

Läs också

Praktik - en möjlighet för båda

Nadina Vihinen är Förbundsarenans nya verksamhetskoordinator

NYHET. Nätverksträffar, projekt, kommunikation och verksamhetsutveckling. Det kommer Nadina Vihinen att börja jobba med på Förbundsarenan. Hon ser fram emot att lära känna alla 68 medlemsorganisationer närmare.
30.01.2024 kl. 10:26

Mia Wikström vald till Förbundsarenans viceordförande

NYHET. Efter en paus på några år gör Mia Wikström comeback i Förbundsarenans styrelse. Hon valdes nu till vice ordförande och vill i styrelsen jobba för de finlandssvenska förbundens gemensamma arena för samverkan.
26.01.2024 kl. 14:00

Julia brinner för brandet

ARTIKEL. Efter fyra år på Förbundsarenan drar verksamhetsutvecklare Julia Hemgård vidare till nästa utmaning, nämligen att bli projektledare på Niva Education. Julia lämnar Förbundsarenan i början av januari och inleder då sitt nya jobb.
08.01.2024 kl. 10:53