Tuija Löfgrén, verksamhetsledare på Språkambassadörerna

Jubileum – mer än bara kostnader?

26.04.2023 kl. 11:31
ARTIKEL. Då ett jubileum närmar sig för en organisation handlar mycket om planering. Men vad innebär detta i praktiken? När ska planeringsarbetet för ett jubileum börja och kan ett jubileum faktiskt också generera inkomster?

Text: Robert Nilsson
Foto: Joanna Lindén-Montes

Jubileum är en tid för fest. Det är en möjlighet att visa upp en organisations historia, verksamhet, utveckling och vision. Jubileum är också resurskrävande. Hur kan en organisation jobba för att minska på kostnaderna i samband med festligheterna eller kanske till och med göra ett plus i kassan?

Ett jubileum är sällan identiskt med ett annat. Trots skillnaderna finns det vissa saker som kan sägas vara typiska för jubilerande organisationer, till exempel att det ordnas evenemang under jubileumsår.

Evenemang kräver tid och resurser. För att få en tydlig bild av vilka resurser som krävs och vilka kostnaderna är eller kan bli så är planering avgörande och en bra planering borde starta i god tid före själva evenemanget. I bästa fall borde en organisation börja planera för ett jubileum minst 1,5 år i förväg.

Man kan aldrig börja planeringen för tidigt men det är lätt att börja för sent.

Tiden är viktig av flera anledningar. Att starta planeringen i tid ökar möjligheterna till att säkra finansiering för evenemanget. Det ger ofta också bättre möjligheter att lyckas få med volontärer och engagera medlemmar. God framförhållning ökar också förutsättningarna för en god balans i vardagen.

Tuija Löfgrén, verksamhetsledare vid Språkambassadörerna, kan se tillbaka på en intensiv vår. Språkambassadörerna firar i år fem år som organisation och i samband med att de arrangerade Nordens dag den 23 mars var även deras jubileumsår en del av evenemangshelheten.

- Vi kopplade ganska tidigt in ett företag som hjälpte oss i planeringen med vårt evenemang i samband med Nordens dag. Vi skulle aldrig kunnat göra detta sidan om alla andra arbetsuppgifter, säger Tuija.

Det stod tidigt klart att helheten med Språkambassadörernas femårs jubileum och evenemanget kring Nordens dag var resurskrävande. Kostnaden i att ta in ett företag som hjälpte till med planeringsarbetet fick vägas mot de resurser som fanns att tillgå inom den egna organisationen. Valet var självklart, att ta in en extern partner för att alls kunna orka och hinna med.

Genom samarbetet fick Språkambassadörerna in en partner som bidrog med nya insikter. I slutändan kom samarbetspartnern att ha en roll i såväl planeringsarbetet som praktiska arrangemang under själva evenemanget.

- Nordens dag är ju ett evenemang med tyngdpunkten på att synliggöra Norden som region och samarbete över Nordens gränser. Men det handlar också om synlighet för oss som organisation. Vår partner bidrog till att ge oss nya insikter då det gällde allt från sökmotoroptimering till hur vi borde tänka efter själva evenemanget, säger Tuija.

Tuijas tips för att lyckas med jubileumsevenemang

1. Målsättningarna ska vara klara och tydliga från första början så att fokus hålls på rätta saker
Ordnas evenemanget som en intern fest eller  belöning till medlemmarna, för att få synlighet, för att väcka diskussion, för att aktivera intressegrupper eller något annat? Målsättningen kan också vara en kombination av några men inte för många saker, man kan inte nå alla och allt.
 
2. Man kan aldrig börja planeringen för tidigt men det är lätt att börja för sent
Ju större evenemang desto mera tid tar planeringen. Tid är också pengar så sista minutens beslut tenderar också kosta mera än beslut som är genomtänkta i god tid.
 
3. Vilka är före ingens resurser för att planera och organisera evenemanget?
Det tar tid och resurser att organisera också ett litet evenemang. Vem har resurser att ta tag i projektet? Är tiden för att organisera projektet bort från annan arbetstid? Hur sköts andra arbetsuppgifter i så fall? Kan man anställa en projektkoordinator för evenemanget och vad har det för konsekvenser? Kan man anlita en utomstående som organiserar evenemanget och besluten hålls inom föreningen? Om föreningen har en deltidsanställd kunde man öka på hens arbetstimmar så att hen med "tilläggstimmar" skulle ta sig an projektet.
 
4. Finansiering
  • Företagssponsring: Det ska vara klart och tydligt vad föreningen vill ha av företaget (pengar eller produkter) och vad företaget ska få ut ur sponsringen. Logo på hemsidan räcker för få.
  • Fondfinansiering: Ifall målsättningen är att väcka diskussion i samhället kan det finnas möjlighet att få fondfinansiering.
  • Pro bono-arbete: ett sätt att få ner kostnader är att avtala med en samarbetspartner som gör arbete (organiseringen av evenemanget, fotograferingen, some-synlighet, programbidrag, festtalare osv.) till ett reducerat pris så att man får "mera valuta för pengarna"
  • Lokal: Finns det lokaler man kunde få till ett reducerat pris/gratis genom samarbete.
 
5. Föreningens medlemmar
Finns det bland föreningen medlemmar som kunde vara intressanta festtalare, programledare eller finns det medlemmar med kontakter till sådana personer eller lokaler (som man eventuellt kunde få till ett reducerat pris)?

 

Vill din organisation få stöd i att söka sponsring? Förbundsarenan ordnar en sparringgrupp med temat sponsring med start i augusti 2023.

 Anmäl dig till sparringgruppen här.

 

90374_t.jpg

Testamentdonationer för att stärka civilsamhället

ARTIKEL. Finns det modeller eller lösningar kring testamentsgivande som såväl staten som privatpersoner skulle kunna dra nytta av? Det har studerande vid Aalto-universitetet forskat kring denna vår.Läs mera »
17.06.2024 kl. 09:09
90280_t.jpg

Brett samarbete efter nedskärningshot

NYHET. Förra veckan samlades finlandssvenska organisationer till ett stormöte och nu har det gemensamma uppropet överlämnats till svenska riksdagsgruppens ordförande, riksdagsledamot Otto Andersson. Frågan har engagerat många.Läs mera »
04.06.2024 kl. 16:49
90274_t.jpg

Samarbete kring effekter

ARTIKEL. Vad har förbund och fonder gemensamt? Ena ansöker om bidrag och andra delar ut. Men båda måste jobba för att lyfta fram betydelsen av civilsamhällets verksamhet ännu tydligare än tidigare, då resultat och effekter av verksamheter inte ses som självklara.Läs mera »
04.06.2024 kl. 06:48
92068_t.jpg

Statens nedskärningar hotar tredje sektorns verksamhetsförutsättningar

UPPROP. De planerade nedskärningarna i statsbidragen för civilsamhällets organisationer hotar att försvåra eller till och med omöjliggöra organisationernas långsiktiga förebyggande arbete.Läs mera »
03.06.2024 kl. 09:58
90239_t.jpg

Promenadinsikter

BLOGG. En promenad under en arbetsresa har gett Johnni Larjanko nya insikter. Han bloggar om gamla och nya hjulspår, och hur allt hänger ihop med fri bildning, som han jobbar med på Bildningsalliansen. Läs mera »
30.05.2024 kl. 17:00
90225_t.jpg

Fokus på kärlek inom fundraising

BLOGG. Att lägga fokus på kärlek för att få fler donationer? Projektledare Robert Nilsson bloggar om tankar efter seminarium där de senaste trenderna och forskningen kring fundraising presenterades.Läs mera »
30.05.2024 kl. 09:04
90070_t.jpg

Vem är årets ordförande 2024?

NYHET. Känner du en förbundsordförande som framgångsrikt skött sitt uppdrag? Förbundsarenans vandringspris delas i höst ut för fjärde gången till en förbundsordförande. Nu kan du nominera!Läs mera »
30.05.2024 kl. 07:37
90206_t.jpg

Skriv under gemensamt upprop

De planerade nedskärningarna i statsbidragen till civilsamhällets organisationer samlar finlandssvenska organisationer till ett gemensamt upprop. Läs mera »
29.05.2024 kl. 08:13
90139_t.jpg

Styrelseposten landar i förbundsstyrelsernas epostlådor

NYHET. I Förbundsarenans 68 medlemsförbund finns det närmare 600 personer som engagerar sig som ordförande och styrelsemedlem. Förbundsarenan har nu grundat nyhetsbrevet Styrelseposten för att nå dessa med aktuell information som kan stöda i förtroendeuppdraget.Läs mera »
23.05.2024 kl. 09:30