Organisationskonferensen 2024

Årets mötesplats för de finlandssvenska förbundens ledare arrangerades den 4-5 september på konferenscentret Rantapuisto i Helsingfors. På programmet fanns diskussioner, nätverkande och föreläsningar, men också möjlighet till ledarvård och avslappnad samvaro under en god middag bland härliga kollegor från andra förbund.

Det oroliga världsläget och ett alltmer polariserat samhällsklimat har gjort att betydelsen av ett livskraftigt civilsamhälle förtydligats. Detta har också satt högre krav och press på civilsamhällesorganisationerna, och oss som ledare. Under ett dygn fick deltagarna i Organisationskonferensen 2024 fördjupa sig i frågor kring arbetsvälmående, ledarskap och civilsamhällets utveckling.

Material

Organisationskonferansen 2024: Program

Valbara pass och diskussionsteman

Presentationer

Chefens uppdrag - utmaningar & möjligheter i civilsamhället - Johan Welander

Civilsamhällets resiliens - Linnéa Henriksson

Omvärldsanalys som verktyg för tredje sektorns framtidsprocesser - Hazel Salminen

Förbund i framkanten för inklusion - Elina Sagne-Ollikainen

Organisationskonferensen 2024 ordnades med bidrag av:

Organisationskonferensen 2024 sponsorer var:

Sagt om Organisationskonferensen 2024:

Jag tycker att det är viktigt att samlas för att diskutera. Man lär sig varje gång någonting nytt. Jag kommer definitivt att delta igen!

Guldkornet var att få träffa andra inom samma bransch.

För mig var det nyttigt att träffa andra som jobbar inom föreningsvärlden och jämföra erfarenheter med dem, samt att få höra intressanta föredrag och diskutera i temagrupperna.