Företagssponsring - en möjlighet för finlandssvenska förbund

30.11.2022 kl. 13:55
ARTIKEL. Sponsring har stor potential och är en relativt outforskad källa till finansiering för de finlandssvenska förbunden. Under hösten har en sparringgrupp kring temat företagssponsorering funderat på hur förbunden kan arbeta kring detta.

Text: Robert Nilsson
Foto: Joanna Lindén-Montes

Inom ramen för projektet Finansieringskällor för förbunden ordnades denna höst en sparringgrupp om företagssponsring. Inom sparringgruppen betonades det särskilt att sponsring kan ske på flera nivåer.

Sponsring kan handla om att ett företag är med och uppbär en kostnad/delkostnad av ett evenemang, men sponsring kan även ha formen av att ett företag bidrar med kunskap som till exempel, webbdesign, juridiska tjänster och så vidare till en organisation. Då handlar sponsringen om ett ”utbyte” av tjänster som kan hjälpa en organisation att hålla kostnaderna nere. Det blir vanligare och vanligare att företag ägnar sig åt den här typen av insatser.

Sponsring kan även vara att företag bidrar med volontärer till evenemang. Även detta blir vanligare och det finns i dagsläget många företag som till och med i sina affärsstrategier skrivit in denna form av insatser som en del av deras samhälleliga ansvar.

Genom den här typen av arbete och samarbete kan förbund och organisationer optimera sina möjligheter till framgångar då det gäller sponsring. Sponsring är, och har alltid varit, attraktivt för näringslivet. Det är således värt att fundera mer kring sponsring som en möjlighet för civilsamhället.

Hur kan organisationer jobba med företagssponsring?

Sparringgruppen startades till följd av att det fanns tydliga önskemål från våra medlemmar om ökade kunskaper kring företagssponsring. Frågor som togs upp var hur ett förbund kan göra för att få sponsring till exempel till ett evenemang och vad nyttan med den här typen av samarbeten kan vara även på sikt.

En viktig del av sparringhelheten var att ge deltagarna möjligheten att prova på och göra egna fiktiva sponsoransökningar. Johan Finnberg från Buster Boats fungerande som extern expert och gav deltagarna värdefulla synpunkter kring sponsoransökningar ur ett företags perspektiv. 

- Tänk på hur ni säljer in er verksamhet. Företaget kontaktas antagligen av flera organisationer och därför är det viktigt att fundera hur ni sticker ur mängden, säger Johan Finnberg.

Som förbund har man ofta en bred insyn i ansökningsprocedurer till stiftelser, fonder och offentliga myndigheter, men när det kommer till sponsoransökningar ser upplägget annorlunda ut. Johan lyfter fram ett antal tips kring en bra sponsoransökan:

  • Var väl förberedd och läs på om företaget ni närmar er. Vilka varumärken representerar företaget? Var finns företaget geografiskt? 
  • På vilket vis sticker ni som organisation ut? Varför skulle ett företag samarbeta med just er? 
  • Ta första kontakten personligen och jobba för att få till ett möte där själva sponsoridén presenteras.
  • När idén presenteras så se till att ha konkreta förslag för mottagaren att ta ställning till. Paketera era idéer!

Träffarna gav resultat

Utvärderingen av sparringgruppen visar att deltagarna fått bättre förståelse kring sponsring. I utvärderingen lyftes det bland annat fram att sparringgruppen gav konkret stöd för hur en sponsoransökan kan paketeras och levereras till ett företag. 

Deltagarnas aktivitet, vilja att dela med sig av sina tankar, idéer och erfarenheter gjorde att den här sparringgruppen fungerade och var givande. En ny sparringgrupp om företagssponsring kommer att genomföras under 2023 - håll utkik!

 

91509_t.jpg

Delade erfarenheter av medelsinsamling ger inspiration

BLOGG. Fler organisationer kan behöva utveckla strukturer för medelsinsamling framöver. Projektledare Robban Nilsson delar med sig av insikter efter ett Skill Share-event kring insamling och engagemang. Kan ni jobba för månadsgivare, använda influencers eller få igång födelsedagsinsamlingar?
04.11.2024 kl. 08:14
91471_t.jpg

Nätverk betyder allt då Sonja bygger upp it-stöd också på svenska

BLOGG. Hur är det att jobba med svensk verksamhet inom en finsk organisation? Hur bygger man upp nätverk inom den finlandssvenska förbundsvärlden och skapar kontakter och synergier när såväl man själv som arbetsbilden är ny? Bland annat dessa frågor funderar Sonja Bäckman från Enter ry på i sin blogg.
30.10.2024 kl. 08:32
91159_t.jpg

Delningskultur – mer än bara carpool

INGÅNGEN. Hur kan civilsamhället tänka om när det gäller samarbete, att dela och lyfta varandra? Förbundsarenans verksamhet är i sig ett exempel på att jobba för att bygga en delningskultur. Förbundsarenans verksamhetsledare Mari Pennanen bloggar om tankar efter en nordisk workshop.
03.10.2024 kl. 12:29