Företagssponsring - en möjlighet för finlandssvenska förbund

30.11.2022 kl. 13:55
ARTIKEL. Sponsring har stor potential och är en relativt outforskad källa till finansiering för de finlandssvenska förbunden. Under hösten har en sparringgrupp kring temat företagssponsorering funderat på hur förbunden kan arbeta kring detta.

Text: Robert Nilsson
Foto: Joanna Lindén-Montes

Inom ramen för projektet Finansieringskällor för förbunden ordnades denna höst en sparringgrupp om företagssponsring. Inom sparringgruppen betonades det särskilt att sponsring kan ske på flera nivåer.

Sponsring kan handla om att ett företag är med och uppbär en kostnad/delkostnad av ett evenemang, men sponsring kan även ha formen av att ett företag bidrar med kunskap som till exempel, webbdesign, juridiska tjänster och så vidare till en organisation. Då handlar sponsringen om ett ”utbyte” av tjänster som kan hjälpa en organisation att hålla kostnaderna nere. Det blir vanligare och vanligare att företag ägnar sig åt den här typen av insatser.

Sponsring kan även vara att företag bidrar med volontärer till evenemang. Även detta blir vanligare och det finns i dagsläget många företag som till och med i sina affärsstrategier skrivit in denna form av insatser som en del av deras samhälleliga ansvar.

Genom den här typen av arbete och samarbete kan förbund och organisationer optimera sina möjligheter till framgångar då det gäller sponsring. Sponsring är, och har alltid varit, attraktivt för näringslivet. Det är således värt att fundera mer kring sponsring som en möjlighet för civilsamhället.

Hur kan organisationer jobba med företagssponsring?

Sparringgruppen startades till följd av att det fanns tydliga önskemål från våra medlemmar om ökade kunskaper kring företagssponsring. Frågor som togs upp var hur ett förbund kan göra för att få sponsring till exempel till ett evenemang och vad nyttan med den här typen av samarbeten kan vara även på sikt.

En viktig del av sparringhelheten var att ge deltagarna möjligheten att prova på och göra egna fiktiva sponsoransökningar. Johan Finnberg från Buster Boats fungerande som extern expert och gav deltagarna värdefulla synpunkter kring sponsoransökningar ur ett företags perspektiv. 

- Tänk på hur ni säljer in er verksamhet. Företaget kontaktas antagligen av flera organisationer och därför är det viktigt att fundera hur ni sticker ur mängden, säger Johan Finnberg.

Som förbund har man ofta en bred insyn i ansökningsprocedurer till stiftelser, fonder och offentliga myndigheter, men när det kommer till sponsoransökningar ser upplägget annorlunda ut. Johan lyfter fram ett antal tips kring en bra sponsoransökan:

  • Var väl förberedd och läs på om företaget ni närmar er. Vilka varumärken representerar företaget? Var finns företaget geografiskt? 
  • På vilket vis sticker ni som organisation ut? Varför skulle ett företag samarbeta med just er? 
  • Ta första kontakten personligen och jobba för att få till ett möte där själva sponsoridén presenteras.
  • När idén presenteras så se till att ha konkreta förslag för mottagaren att ta ställning till. Paketera era idéer!

Träffarna gav resultat

Utvärderingen av sparringgruppen visar att deltagarna fått bättre förståelse kring sponsring. I utvärderingen lyftes det bland annat fram att sparringgruppen gav konkret stöd för hur en sponsoransökan kan paketeras och levereras till ett företag. 

Deltagarnas aktivitet, vilja att dela med sig av sina tankar, idéer och erfarenheter gjorde att den här sparringgruppen fungerade och var givande. En ny sparringgrupp om företagssponsring kommer att genomföras under 2023 - håll utkik!

 

92650_t.jpg

Behovet av annorlunda ledarskap

BLOGG. Hårda tider och nedskärningar i finansieringen. Hårda tider betyder samtidigt ett ökat behov av den verksamhet förbunden erbjuder. Hårda tider kan leda till ledare som vacklar under stress och press. Men hårda tider kan också leda till nya sätt att leda.
03.03.2025 kl. 13:10
92585_t.jpg

Det är ansvarsfullt att jobba strategiskt – och du som styrelsemedlem har ett ansvar

BLOGG. Det är inte enkelt att jobba strategiskt i alla lägen, men det är ett måste för att garantera kraftfulla organisationer på sikt. Det skriver Martina Candolin i sin blogg om temat som förbundens styrelser får stöd och inspiration till under Styrelsedagarna i april.
25.02.2025 kl. 08:59
92075_t.jpg

Fundraisingtrender 2025 - vilka är de?

BLOGG. Vilka är de stora trenderna inom fundraising 2025, och hur kan vi använda dem för att stärka engagemanget i civilsamhället? Projektledare Robban Nilsson bloggar om trender som kan användas för att skapa engagagemang.
03.01.2025 kl. 14:05