Var snäll mot dig själv!

28.04.2023 kl. 13:10
BLOGG. Hur ska man ta vara på det egna välmåendet och undvika att hamna i en stressfylld situation? Malin Ström på Svenska folkskolans vänner delar med sig av sina lärdomar från en kurs i stresshantering som hon deltog i via Förbundsarenans Erasmus+-mobilitetsprojekt.

Text och foto: Malin Ström

Jag är en av 18 förbundsanställda som har haft förmånen att delta i Förbundsarenans Erasmus+ mobilitetsprogram. Tillsammans med deltagare från Kroatien, Ungern, Polen, Danmark och Bulgarien deltog jag i en femdagars kurs kring stresshantering som ordnades i Prag i slutet av mars. Vi var en härlig blandning av människor i olika åldrar vilket gjorde att vi hade mycket intressanta diskussioner och lärde oss också om varandras länder och kulturer.

Jag hade inga egentliga förväntningar på kursen, men på något sätt hade jag fått för mig att jag skulle sitta vid ett bord och anteckna i dagarna fyra. Men ack så fel jag hade – i stället blev det fyra dagar fyllda av gruppdiskussioner och övningar. Några egentliga anteckningar gjorde jag inte och jag blev glad över att i slutändan få en sammanställning av övningar och länkar till olika hemsidor.

Vår kursledare Jenny Wilde var både utbildad yogainstruktör och mindfulness-instruktör vilket innebar att kursens innehåll blev väldigt mångsidigt. Hon gav oss möjlighet att testa på olika övningar, så att alla skulle hitta någon övning som passade dem. Jag ska tipsa er om några övningar som jag själv tyckte om och som jag kommer att använda mig av framöver.

Boxandning

Andas in genom näsan i fyra sekunder, håll kvar i fyra sekunder, andas ut i fyra sekunder och håll kvar i fyra sekunder. Lätt att utföra då man ser boxen framför sig och räknar sekunderna på respektive sida. Redan några minuters boxandning gör gott!

Andningsövning till musik

Har man mer tid kan så kan man köra den här 20-minuters övningen. Det är musik till sammanhängande sk koherent andning; 5,5 andningar på en minut i 20 minuters tid. Musiken är följsam; man hör tydligt när man ska andas in och andas ut. Dessutom är musiken så vilsam att lyssna på. Strängmusik för inandning och piano/gitarr för utandning. Testa via denna länk.

Risken med alla sorters kurser är ju att man som deltagare är väldigt entusiastisk under kursens gång men sedan kommer vardagen emot och man är snabbt in i gamla rutiner igen. Vi avslutade kursen med att göra upp en plan med saker som vi tänkte införa i vår vardag hemma. Där var det förstås lätt att säga att det här vill jag börja med, men jag tog faktiskt tag i de tankar jag hade direkt jag kom hem och för mig har det fungerat bra.

Vissa sanningar kan man inte höra för många gånger och den här gången tog jag speciellt till mig exemplet över hur man bemöter och stöder en god vän. Då är man väldigt förlåtande, peppande och stödande – men när man själv är i samma situation är man väldigt hård mot sig själv. Behandla dig själv som du behandlar en god vän och se vad som händer.

Malin Ström är sakkunig på Svenska folkskolans vänner och jobbar bland annat med Föreningsresursen.

Läs mer om Förbundsarenans Erasmus+ mobilitetsprogram.

Rädda bildningen - skriv under adress!

NYHET. Rädda bildningen! Låt studiecentralerna fortsätta utbilda för och tillsammans med civilsamhället. Skriv under studiecentralernas adress.
01.09.2023 kl. 13:12

Vill du utvecklas i ditt arbete med hjälp av en mentor?

ARTIKEL. Mikaela Hermans fick nya tankesätt och inspiration. Niklas Wahlström fick vägledning i en ny bransch, medan Anna Alenius fick reflektera över sitt eget arbete med hjälp av sin adept. Nu kan du som är anställd inom civilsamhället ansöka om en plats i Mentorix och få en mentor.
24.05.2022 kl. 09:25