Ida Dimic har gjort Förbundsarenans logo

27.11.2019 kl. 14:20
NYHET. Tidigare i höst arrangerade Svenska studieförbundet en logotävling för att ta fram en ny visuell identitet för det nya namnet Förbundsarenan. Bidragen var många och proffsiga. Nu är vi stolta att presentera vinnaren: Ida Dimic.

Text: Julia Hemgård

Ida Dimic är 23 år gammal och arbetar på en digitalbyrå hemma på Åland, där studerar hon även Wordpressutveckling på distans. Hon har tidigare studerat visuell kommunikation i Tyskland.

Hur fick du veta om logotävlingen?

Det var en kollega till min mamma som berättade om tävlingen. Hon har koppling till förbundsvärlden.

Hade du hört om Svenska studieförbundet sedan tidigare?

Jag kanske hade hört om Studieförbundet, men var inte bekant med verksamheten. Det tidigare namnet är ju lite missvisande och antog genast att verksamheten hade något med studier att göra. Det nya namnet Förbundsarenan är betydligt mer beskrivande.

Hur fick du inspiration till logon?

Jag började med att läsa in mig på förbundets historia och verksamhet. Jag bekantade mig med Förbundsbarometern och försökte skapa mig en uppfattning om organisationens vision och värderingar. Att bekanta sig med organisationens sociala medier och webbsida var också viktigt, på så sätt skapade jag mig en uppfattning kring hur organisationen kommunicerar utåt och hur ni väljer att synas, både visuellt och i text.

Kan du berätta om den kreativa processen?

När jag väl skapat mig en uppfattning om verksamheten började jag jobba med bilder och former som jag uppfattade avspeglar Förbundsarenans värderingar. Målet är att omvandla värderingarna till visuella symboler. Slutresultatet består av fyra byggklossar som tillsammans bildar en helhet av Förbundsarenans verksamhet: Stabilitet, hållbarhet, gemenskap och kunskap.

Hur känns det att vinna logotävlingen?

Jag har designat logon och visuella helheter för företag och organisationer, men att skapa logon i jobbsammanhang är inte samma sak som att anonymt tävla med andra professionella aktörer. Tryggheten försvinner - det är en större utmaning, speciellt när man inte har samma möjlighet att diskutera och bolla idéer med kunden. Det känns med andra ord lite extra speciellt!

Har du någon koppling till förbundsvärlden?

4H-gårdarna har jag varit på som liten, även Folkhälsan och Röda Korset har jag varit i kontakt med. När jag läste på om organisationens verksamhet insåg jag att mycket av vad Förbundsarenan gör faktiskt berör en indirekt i vardagen.

Fakta:

Namn: Ida Dimic

Ålder: 23 år

Bor: Åland

Bakgrund: Studerat visuell kommunikation och jobbar på med design på en digitalbyrå.