Ansök om att få en mentor som hjälper dig utvecklas i arbetet

03.10.2024 kl. 13:45
En ny omgång av Förbundsarenans mentorskapsprogram startar. Nu kan du som är anställd inom civilsamhället få en personlig mentor som stöd.

Jobbar du inom civilsamhället? Vill du utvecklas i ditt arbete? Vill du få stöd, pepp, inspiration och ett bollplank från någon med erfarenhet från organisationsvärlden? Har du en konkret del av erksamheten du vill utveckla - konkret verksamhet, strategi, ekonomihantering, finansieringskällor....? Eller söker du din roll inom organisationen?

Frågorna kan vara olika, men om du tror att en person med mer erfarenhet än dig kan vara till nytta är Mentorix för dig.

- Det kan låta som en dröm för många, att få någon som verkligen lyssnar och är ett bra bollplank som dessutom vet vad hen talar om. Men i och med att Förbundsarenan har så bred medlemskår har vi också bra möjligheter att hitta mentorer med just de erfarenheter som behövs för att stöda olika personer som vill utvecklas i sitt arbete, säger Mari Pennanen, verksamhetsledare på Förbundsarenan.

Hon har koordinerat ett flertal mentorskapsprogram och har sett att metoden fungerar.

- Det är inte nödvändigtvis lätt utan det kräver en hel del att delta, men det kan också ge mycket. Tidigare adepter har antingen varit rätt nya på sin arbetsplats i förbundsvärlden, eller haft lång erfarenhet men haft något specifikt de velat utveckla och komma vidare med, säger Mari Pennanen.

Anställda inom finlandssvenska förbund och centralorganisationer kan ansöka om att få en mentor via Mentorix. Att delta i mentorskapsprogrammet är gratis för medarbetare inom Förbundsarenans medlemsorganisationer. Ockås personer från andra organisationer kan ansöka om en plats, men programmet kostar för dem.

Programmet pågår under våren med några gemensamma träffar och däremellan träffas adept-mentorparen och disktuerar och jobbar kring de frågor adepten har behov av att diskutera.

Läs mer och ansök om en plats här.