Text: Maj Ilola
Bild: Frida Lönnroos
Projektet Digistöd påbörjades i augusti 2021, som ett resultat av coronapandemin som då pågått i nästan ett och ett halvt år. Många förbund hade redan i det skedet utvecklat sin digitala verksamhet och projektets syfte var att stöda förbunden på den digitala resan och genom det även engagera förbundens målgrupper i den digitala världen.
Det som kom fram redan i ett tidigt skede av projektet var att förbundens digitala kunskaper låg på väldigt olika nivåer. Oftast berodde det här på några kunniga individer inom förbunden som drev den digitala utvecklingen. Jag anser också att det är en av nycklarna till att hållas med i den digitala utvecklingen - att ha rätt attityd gentemot digitaliseringen och driva den framåt inom förbunden och organisationerna.
Det som också blivit tydligt under projektet är att digitalisering är ett faktum som inte går att kringgå. Den som inte lyckas följa med i utvecklingen kommer tyvärr att bli utanför och därför är det väldigt viktigt att fortsättningsvis stöda och hjälpa varandra att inte trilla av det digitala tåget. Den andra nyckeln till digitaliseringen är alltså fortsatt digistöd bland förbunden, men också till målgrupperna. Lyckligtvis finns det många väldigt kunniga digi-ambassadörer och olika kanaler för hjälp och stöd som kunnat identifieras under projektets gång.
Att ha rätt attityd gentemot digitaliseringen och driva den framåt inom förbunden och organisationerna.
Ett hinder som vi stött på i projektet är anskaffning av digitala apparater hos allmänheten. Det finns personer som inte har tillräcklig kunskap att skaffa en apparat och börja använda den, men ett även större problem är att många inte har råd med en smarttelefon, surfplatta eller dator. Detta budskap har nått oss från äldre personer, personer med funktionsnedsättning och personer med en dålig ekonomisk situation, så som till exempel ensamstående föräldrar.
För att vårt samhälle ska kunna utvecklas mot ett mer digitalt håll måste nästan alla i befolkningen vara digitala. Det här är den tredje nyckeln till digitalisering. På den här frågan har jag ingen lösning, men om ditt förbund eller organisation har en möjlighet att låna ut apparater eller finansiellt stöda era medlemmar att skaffa apparaterna, så skulle det vara en bra början. Många personer har en äldre, men fungerande apparat någonstans liggande i en låda. Kunde någon samla in dessa och dela ut till personer som inte har råd att skaffa en egen?
Som ett slutresultat av projektet hoppas jag att förbunden fått verktyg och stöd i att utveckla sin digitala verksamhet, men främst av allt ett nytt synsätt på digitaliseringen.
Som ett slutresultat av projektet hoppas jag att förbunden fått verktyg och stöd i att utveckla sin digitala verksamhet, men främst av allt ett nytt synsätt på digitaliseringen. Digitaliseringen är något spännande, förnyande, utvecklande och inspirerande. Det är den fjärde och sista nyckeln till digitalisering.
Du kan läsa rapporten om projektet här.
Här hittar du sammanställt allt material från projektet.
Maj Ilola var projektkoordinator för projektet Digistöd på Förbundsarenan 2021-2022.