Tillgängliga webbsidor fungerar bättre för alla

24.01.2022 kl. 14:29
ARTIKEL. Är ditt förbunds webbsidor tillgängliga? Brukar ni skriva alt-texter till bilder ni delar på sociala medier? Varför ska innehållet på webben vara tillgängligt? Ta del av tips på hur ditt förbund kan förbättra sin webbtillgänglighet.

Text: Maj Ilola 
Bild: Frida Lönnros

Uppdaterad 22.4.2022.

Tillgänglighet på webben är viktigt för att till exempel personer med synnedsättningar, hörselskador och intellektuella funktionsnedsättning ska kunna ta del av innehållet, men en tillgänglig webb gynnar även allmänheten. I den tredje delen i artikelserien om olika digitala problem och lösningar får du konkreta tips om hur du kan förbättra din webbtillgänglighet. 

Webbtillgängligheten styrs av EU:s webbtillgänglighetsdirektiv (WCAG) och lagen om tillhandahållande av digitala tjänster, som gäller för offentliga aktörer, men också de aktörer som får mycket finansiering av staten. Alla webbsidor behöver alltså inte följa direktiven, men genom att följa dem gör du din webbsida tillgänglig för flera personer och når ut till en större målgrupp.  

 Läs mer om EU:s webbtillgänglighetsdirektiv.

 Läs mer om lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.

 Läs mer om webbtillgänglighet och direktiven.

 Se på Luckans video om webbtillgänglighet.

Utvärdera din webbtillgänglighet 

Börja med att utvärdera och undersöka tillgängligheten på din webbsida. Det finns olika verktyg som du kan använda för det, till exempel Wave-verktyget. Pröva också på att navigera på sidan med tabulatorn. Det här demonstrerar vad en skrämläsare läser upp på en webbsida. Kolla att du kan navigerar på sidan i rätt ordning och att allt innehåll är åtkomligt med tangentbordet. 

Det är bra ifall webbsidan finns på olika språk eller i alla fall en kortare beskrivning av sidan. Det är också bra om sidan finns på lättläst språk eller om det finns en kort beskrivning av sidan på lättläst. Det är bra att det finns en “Hoppa till innehållet” knapp på sidan och att man kan justera kontrasten och teckenstorleken på sidan. Många saker kan vara lite knepiga att fixa själv, men det finns även saker som du lätt och enkelt kan fixa själv. 

 Läs mer om Wave-verktyget.

 Läs mer om att skriva lättläst.

Tydligt innehåll 

Först och främst är det viktigt med en tydlig layout där det är lätt att navigera och hitta information. Texterna ska vara beskrivande och informativa, så att man hittar det innehåll man söker. Ta även i beaktande följande saker: 

  • Använd olika rubrikstilar istället för versaler eller fetstil.  
  • Vänsterjusterad text är också tillgängligare än centrerad text.  
  • Använd punktlistor och korta stycken för att göra innehållet tydligare.  
  • Undvik kursiv och understreckning i texten, för det är svårt att läsa eller kan uppfattas som länkar. Använd helst fetstil för att markera eller lyfta fram något i texten.  
  • Använd ett tydligt typsnitt och en tillräckligt stor textstorlek.  

Länkar 

En tumregel för länkar är att de är förståeliga även utlyfta från kontexten. Skriv alltså inte enbart “läs mera”, utan beskriv vart länken tar läsaren. Du kan samla länkarna efter ett textstycke eller ha en längre lista med länkar i slutet av texten. 

Exempel: Läs mera om Förbundsarenans evenemang i kalendern.

Använd helst länkar till webbsidor istället för till dokument. Om du använder dokument, nämn i länktexten vilken sorts dokument det är fråga om. Välj att länkarna öppnas i samma flik. Om länken öppnas i ett nytt fönster eller i en ny flik eller om länken för till en annan webbplats meddela om det till exempel med en ikon. 

Exempel: Läs Förbundsarenans verksamhetsplan här (PDF).  

Alt-texter på bilder 

Personer som har en synnedsättning kan inte se bilderna och ifall det innehåller text eller någon annan viktig information går dessa personer miste om den. Därför är det viktigt att använda alternativtexter eller kortare alt-texter. En alt-text är en kort beskrivning på en bild. Ifall din bild innehåller text ska även det stå i beskrivningen.  

Ifall en bild fungerar som en länk ska den inte ha en alt-text utan en beskrivning på vart länken leder. Alt-texter kan även sättas på bilder i sociala medier.  

 Här hittar du instruktioner hur du sätter alt-text på en bild på Facebook. 

 Här hittar du instruktioner hur du sätter alt-text på en bild på Instagram. 

 Här hittar du instruktioner hur du sätter alt-text på en bild på Twitter. 

Textning av video och audio

Personer med en hörselskada kan inte höra vad som sägs på en video eller i till exempel en podcast. För att göra video och audio tillgängligt är det därför viktigt att använda sig av textning. Ifall du har en textningsfil, kan du ladda upp den tillsammans med videon. Annars finns det en del lätta verktyg att skapa undertexter med, som till exempel i YouTube och Subtitle Edit.

I den sista delen av SFV:s webbkurs Digitalt lärande i praktiken berättar Linda Mannila om textning av filmmaterial med t.ex. YouTube, Subtitle Edit och Texta mig!. Videon finns på Youtube.  

Audiofiler, till exempel poddar, brukar oftast renskrivas i textformat. Ifall videon innehåller enbart text eller bild och inget tal, tänk på att syntolka videon för personer med synnedsättning.

 Webbkurs: Digitalt lärande i praktiken, Del 5: Textning av filmmaterial och skärminspelning.

 Instruktioner för att skapa undertext med YouTube. 

Läs mer

Artikel: Hur ordnar man distans- och hybridmöten?

Artikel: Digital delaktighet

Artikel: Väss din digitala kompetens

 

Artikelserien är en del av projektet för att stöda digital utveckling inom förbunden, läs mer om projektet här. 
 
90651_t.jpg

Paketering och inspiration av ivriga studerande

INGÅNGEN. Tänk dig att du listar en massa utmaningar och ett gäng engagerade högskolestuderande tar sig an dessa utmaningar för att presentera lösningar. Det här fick Förbundsarenan i våras i ett samarbete med Handelshögskolan vid Aaltouniversitetet. Resultatet var konkreta förslag, arbetsglädje, inspiration och öppna dörrar.Läs mera »
12.08.2024 kl. 09:25
90564_t.jpg

Tips för ett mer engagerat civilsamhälle

ARTIKEL. Hur ser framtidens engagemang ut? Hur kommer medlemskap att se ut och hur kan förbund och föreningar engagera nya medlemmar? Engagerade studerande lyfter fram hur vi gör människor delaktiga. Läs mera »
30.07.2024 kl. 10:29
90563_t.jpg

Utmaningen att rekrytera till civilsamhället

ARTIKEL. Att hitta rätt personer för civilsamhällets både breda och växlande uppgifter kan vara utmanande. Aalto-studerande hur under våren jobbat med frågan och lyfter fram idéer och förslag för smidiga rekryteringsprocesser.Läs mera »
30.07.2024 kl. 10:10
89244_t.jpg

Att lyfta varandra till framgångar?

BLOGG. Varför är det inte fler organisationer som lyfter varandras verksamheter, initiativ och projekt? Robert Nilsson funderar i bloggen om det handlar om brist på tid eller en oro för att förlora uppmärksamhet för den egna verksamheten.Läs mera »
04.03.2024 kl. 15:39
84925_t.jpg

6 tips för att dra in pengar till verksamheten

ARTIKEL. Finns det enkla sätt att få in pengar till förbunds verksamheter? Svaret är troligen nej. Enkelt är det inte, men det kan vara roligt och givande att testa nya sätt att finansiera verksamheten. Ta del av konkreta tips på pengainsamling. Läs mera »
31.01.2023 kl. 15:36
82368_t.jpg

Mät och utveckla digitalt kunnande inom förbunden

ARTIKEL. Hur mäter man digitalt kunnande och utvecklar digitala kunskaper inom förbunden? Ni kan börja genom att använda något av de verktyg som här presenteras.Läs mera »
30.05.2022 kl. 15:12
82367_t.jpg

Evenemang för alla

ARTIKEL. Visst vill vi ordna tillgängliga evenemang där alla känner sig välkomna. Men hur gör man det i praktiken? Vi har samlat konkreta tips och verktyg för hur ditt förbund ordnar tillgängliga evenemang.Läs mera »
30.05.2022 kl. 12:37
79655_t.jpg

Digital delaktighet

ARTIKEL. Har du en person i din närkrets som inte ännu är delaktig i det digitala? Eller kanske du känner någon som skulle ha nytta av att lära sig mer om det digitala? Ta del av tips kring hur du och ditt förbund kan stöda digital delaktighet i samhället.Läs mera »
08.11.2021 kl. 16:41