Utmaningen att rekrytera till civilsamhället

30.07.2024 kl. 10:10
ARTIKEL. Att hitta rätt personer för civilsamhällets både breda och växlande uppgifter kan vara utmanande. Aalto-studerande hur under våren jobbat med frågan och lyfter fram idéer och förslag för smidiga rekryteringsprocesser.

Text och foto: Nadina Vihinen

Förbundsarenan har under våren haft ett samarbete med Handelshögskolan vid Aalto-universitetet. Studeranden vid Capstone-kursen Organizational Analysis har använt Förbundsarenan som utgångspunkt i studier kring utmaningarna för organisationerna i civilsamhället. En utmaning vi lyfta fram var rekrytering till civilsamhällesorganisationer.

Behov av strategi

När en rekrytering blir aktuell inom civilsamhällesorganisationer finns det sällan en HR-avdelning som åtar sig planering och genomförande av processen. Det faller på den existerande personalen, utöver deras ordinarie uppgifter. Därför är det bra att ha en strategi att följa. En lyckad rekryteringsprocess kräver en uttänkt strategi, något som studerande vid Aalto-universitetet upplevde saknades i de flesta civilsamhällesorganisationer.

Strategin bör utgå ifrån en behovskartläggning:

  • Varför behöver vi rekrytera?
  • För vilket tidsperspektiv (fast-, projekt- eller deltidsanställning)?
  • Vilka erfarenheter/kompetenser önskar vi att de sökande har?

Nästa steg i strategin är att bestämma var man annonserar:

  • Vilka rekryteringssidor och nätverk ska användas?
  • Hur ska annonseringen utformas för att lämpa sig för den tänkta kanalen och målgruppen?

Studenterna rekommenderar också att nyttja läroanstalter och deras mässor eller webbsidor för att locka unga talanger till organisationen.

Organisationens värderingar i centrum

Bristen på resurser, både i tid, personal och ekonomi, är en utmaning vid rekrytering inom civilsamhället. Arbetsbilderna är ofta breda och jobbet stundvis gränslöst. Att hitta rätt person till små arbetsgemenskaper är avgörande för en lyckad och långsiktig rekrytering som stärker organisationen.

För att locka yrkeskunnig personal trots begränsade resurser är det viktigt att framhäva organisationens värderingar. Genom att tydligt kommunicera organisationens vision, målsättningar och samhällspåverkan, kan man attrahera sökande som vill vara med och göra skillnad.

Det är också viktigt att belysa den anställdas möjligheter att påverka den egen arbetsbilden och att lyfta fram vilka utbildnings- och utvecklingsmöjligheter som finns i arbetet.

Tydliga arbetsbeskrivningar och skälig ersättning

En tydlig arbetsbeskrivning är att föredra framför en luddig och bred arbetsbild. Det är också viktigt att ha ordning på benämningarna för att undvika förvirring och för att matcha löneförväntningar.

Materiella och ickemateriella incitament spelar en stor roll vid rekrytering. Flexibilitet, familjevänliga åtgärder, olika arbetsförmåner och möjligheten till distansarbete är sådant som kan väga tungt vid sidan av lönen. Det är också viktigt att synliggöra lönegaffeln för att undvika ansökningar med löneanspråk som ligger utanför det organisationen kan erbjuda.

Att tänka på vid rekrytering

Innan du rekryterar, överväg om det går att effektivera de resurser ni redan har. Samarbete med en annan organisation kan också vara en lösning. Tillfälliga resursbrister kan ibland täckas genom praktikplatser eller samarbeten kring slutarbeten. Rehabiliterande anställningar där organisationen får FPA-stöd kan också vara ett alternativ.

För att locka kompetent arbetskraft till civilsamhällesorganisationerna krävs ett lyft av hela sektorn som arbetsgivare. Genom att medverka vid exempelvis läroinrättningarnas mässor kan vi alla bidra till att synliggöra sektorn samt skapa intresse och förståelse för föreningar och förbund som arbetsgivare.

Sociala aspekter är också viktiga för anställda. De flesta söker en arbetsplats där de kan trivas och må bra. Fundera över om jobbet innebär mycket ensamarbete och självledarskap och hur detta kan kompenseras. Hur ser hierarkin ut i organisationen och hur framförs detta vid rekryteringen? En viktig punkt som Aalto-studerande lyfte fram var vikten av utbildning för ledare inom organisationerna. Gott ledarskap skapar en bra arbetsmiljö och stödjer organisationen, även i rekryteringsskedet.

Läs rapporten här.

89579_t.jpg

Djupdykning som ny ekonomichef

BLOGG. Att vara ansvarig för ekonomin i en växande förening är både spännande och utmanande. Anna Voutilainen skriver i bloggen om hur hon tar AI till hjälp i arbetet. Läs mera »
02.04.2024 kl. 07:55
89329_t.jpg

Arbetsvälmående – nyckeln till en engagerad personal

ARTIKEL Hur mår du på jobbet? Hur mår övriga medarbetar? Och vad är det som påverkar hur ni mår? Här kan du läsa om hur några ledare ser på arbetsvälmående och sin roll i att skapa en fungerande arbetsgemenskap.Läs mera »
11.03.2024 kl. 14:10
88872_t.jpg

Liten ökning i antalet anställda i förbunden

Antalet anställda i Förbundsarenans medlemsförbund har ökat med nästan sex helårsverken. Det visar statistiken som Förbundsarenan samlat in.Läs mera »
02.02.2024 kl. 13:39
88823_t.jpg

Nadina Vihinen är Förbundsarenans nya verksamhetskoordinator

NYHET. Nätverksträffar, projekt, kommunikation och verksamhetsutveckling. Det kommer Nadina Vihinen att börja jobba med på Förbundsarenan. Hon ser fram emot att lära känna alla 68 medlemsorganisationer närmare.Läs mera »
30.01.2024 kl. 10:26
88562_t.jpg

Nytta, nöje och nåd genom nätverk

BLOGG. Sedan Förbundsarenan började erbjuda många möjligheter till nätverkande har flera saker hänt i Svenskfinland. Fler som jobbar i förbund och centralorganisationer har ett bredare nätverk och effekterna är stora och många.Läs mera »
04.01.2024 kl. 11:31
86533_t.jpg

Vill du bli Förbundsarenans praktikant?

NYHET. Förbundsarenan söker en praktikant för hösten 2023. Vi letar efter en företagsam och nyfiken högskolestuderande och erbjuder en unik inblick i förbundsvärlden och tredje sektorn.Läs mera »
29.05.2023 kl. 11:24
85723_t.jpg

Förbundsarenan startar nytt projekt med fokus på de finlandssvenska tidskrifterna

NYHET. Det finns närmare 90 finlandssvenska tidskrifter. Förbundsarenan kartlade ifjol tidskrifternas verksamhetsförutsättningar. Nu startar vi ett projekt som utgår från de åtgärdsförslag som presenterades i Tidskriftsbarometern 2022.Läs mera »
27.03.2023 kl. 13:23
84889_t.jpg

Nu åker de första på kurs till Italien

NYHET. I slutet av februari åker fyra förbundsanställda på kurs till Sicilien för att i fem dagar fördjupa sig i temat teambuilding. Under våren deltar totalt 18 personer i kurser runt om i Europa via Förbundsarenans mobilitetsprojekt.Läs mera »
30.01.2023 kl. 11:18