Hur ordnar man hybrid- och distansmöten?

25.10.2021 kl. 15:57
ARTIKEL. Den här artikeln påbörjar en artikelserie som behandlar olika digitala problem och lösningar. Artikelserien är en del av projektet för att stöda digital utveckling inom förbunden. I den här artikeln kan du läsa om hur du konkret ordnar hybrid- och distansmöten.
Text: Maj Ilola
Bild: Linus Lindholm
 
Uppdaterad 22.4.2022.
 

Under pandemin har alla tvingats ta ett digitalt kliv, men tekniken och de olika digitala tjänsterna utvecklas hela tiden och det kan vara svårt att hänga med. Är du osäker på vilken tjänst du borde använda för ett möte eller hur de olika funktionerna fungerar? Eller har deltagarna olika kunskaper i det digitala och skulle behöva instruktioner för att kunna delta? Vad ska man tänka på när man ordnar ett hybridmöte? De här frågorna besvaras i den här artikeln. 

Välj rätt verktyg 

Börja med att välja passande verktyg för mötet. Många förbund har en licens för ett program, men det finns även många program som kan användas gratis. Ifall ditt förbund inte har en licens till något program, kan du köpa en licens via till exempel TechSoup för ett förmånligt pris. TechSoup är en icke-vinstdrivande organisation som erbjuder programlicenser till ideella organisationer för förmånliga pris, för till exempel Zoom, Microsoft och Adobe. Om du är osäker på vilket program som är mest ändamålsenligt för dig, kan du läsa Yles artikel Digiträning: Möte på distans? Så väljer du rätt verktyg för möten online.  

 Länk till TechSoup.

 Länk till Yles artikel. 

Ifall du vill ordna mötet på en plattform som är gratis och inte kräver inloggning är Jitsi Meet ett bra alternativ. Jitsi är uppsättning projekt med öppen källkod, varav en är videokonferensprogrammet Jitsi Meet. Med Jitsi Meet kan du ordna distansmöten med upp till 100 deltagare. 

 Länk till Jitsi Meet. 

Ifall du är osäker på användningen av ett visst verktyg finns det videon och artiklar på nätet som hjälper dig vidare. Här är till exempel några svenskspråkiga YouTube-videon där Joahnni Larjanko från Bildningsalliansen berättar om hur man kommer i gång med digitala möten och hur man använder verktygen Zoom, Microsoft Teams och Google Hangouts. Videorna är gjorda som ett samarbete mellan SFV, Bildningsalliansen och Förbundsarenan.

 Länk: Hur kommer man igång med digitala möten. 

 Länk: Hur man använder Zoom.

 Länk: Hur man använder Microsoft Teams.

 Länk: Hur man använder Google Hangouts.

Hybridmöten 

Hybridmöten är möten där en del av deltagarna är med på distans och en del är fysiskt i en lokal. Det finns en del saker som man måste tänka på då man ordnar hybridmöten. Här är en kort checklista för dig som vill ordna ett hybridmöte.  

  • Tänk på tekniken. Syns och hörs alla som deltar på plats? Ser alla det som delas i distansmötet? Vem följer med chatten och deltagare som bett om ordet på distans? 
  • Välj en person som fungerar som IT-stöd och kan hjälpa deltagare med tekniska utmaningar. Skicka instruktioner på förhand om målgruppen är ovan med tekniken. 
  • Tänk på att aktivera och engagera alla deltagare, också dem som är med på distans. Ha gärna en värd för de som är på plats och en för de som är på distans ifall ni har möjlighet. 
  • Om du vill att deltagarna ska diskutera sinsemellan, dela då deltagarna in i grupper skilt på distans och fysiskt. 
  • Var tydlig med informationen om hur man förväntas delta på distans och på plats. Finns det möjlighet att delta i diskussionen på distans? Hur ska man ställa frågor eller be om ordet? Ska man ha kameran och mikrofonen på? 

Finlands Svenska Scouter har sammanställt en lista på vad som är bra att tänka på när man leder ett distans- eller hybridmöte och tips på aktiviteter och verktyg som man kan använda på distans- och hybridmöten. Läs också om olika nyttiga digitala verktyg som kan användas på möten och i verksamheten i övrigt. 

 Länk till tips för att leda onlinemöten. 

 Länk till tips om aktiviteter och verktyg för distans och hybridmöten. 

 Länk till digitala verktyg.

Här finns två filmer där Johanni Larjanko från Bildningsalliansen berättar om hur man ordnar lyckade, interaktiva hybridmöten. Den första heter Goda nätmöten del 1 av 2: Hur skapar man balans i ett hybridmöte? och handlar om hur man ska göra för att alla ska bli delaktighet, hur alla hörs och hur man skapar balans mellan distansdeltagare och de som deltar fysiskt. Den andra videon heter Goda nätmöten del 2 av 2: Interaktiva nätmöten och handlar om hur man skapar interaktiva hybridmöten. Videorna är gjorda i samarbete med Svenska folkskolans vänner, Förbundsarenan och Bildningsalliansen. 

 Länk till Goda nätmöten del 1 av 2.

 Länk till Goda nätmöten del 2 av 2.

Instruktioner för deltagare 

Är du på det klara med hur du ordnar ett distans- eller hybridmöte, men är inte säker om alla deltagarna klarar av det och skulle behöva instruktioner? Det finns många versioner av färdiga instruktioner på nätet, så du behöver inte lägga tid på att göra instruktioner från början. Ett exempel är en guide av Bildningsalliansen för den som ska delta på ett distansmöte eller –utbildning och undrar vad man borde tänka på. Ifall man är helt ny på Zoom eller Teams finns det också anvisningar för det.

 Länk till guiden.

Lättläst.fi har bra guider med bilder på hur man använder Zoom på mobil eller pekplatta och på datorn samt hur man använder Teams på datorn. De kan till exempel skickas som länk eller bilaga med en e-postinbjudan till mötet.  

 Länk till guide för Zoom på mobil/pekplatta.

 Länk till guide för Zoom på dator. 

 Länk till guide för Teams på dator. 

Ifall personer som inte är bekanta med verktyget du använder sedan tidigare deltar på mötet kan det vara bra att ha en teknikgenomgång innan mötet börjar eller vid ett skilt tillfälle, detta kallas också för förmöte. Man kan logga in på förmötet för att testa att den egna tekniken fungerar och för att utforska de olika funktionerna som används på mötet. 

Det lönar sig också skriva tydligt i inbjudan till mötet om deltagarna förväntas ha kameran på och delta i diskussionen. 

Svenska pensionärsförbundet har flera tydliga guider och videon om hur man använder olika digitala tjänster och om ämnen som berör det digitala och it. Här är några bra guider för hur man använder olika apparater och funktioner i Zoom, så som Breakout Rooms, alltså att dela in deltagarna i mindre grupper och poll eller förfrågning. 

 Länk till guide om Breakout Rooms. 

 Länk till guide om poll eller förfrågning. 

 Mera guider hittar du här. 

Läs mer

Artikel: Digital delaktighet

Artikel: Tillgängliga webbsidor fungerar bättre för alla

Artikel: Väss din digitala kompetens

 

Artikelserien är en del av projektet för att stöda digital utveckling inom förbunden, läs mer om projektet här.
92650_t.jpg

Behovet av annorlunda ledarskap

BLOGG. Hårda tider och nedskärningar i finansieringen. Hårda tider betyder samtidigt ett ökat behov av den verksamhet förbunden erbjuder. Hårda tider kan leda till ledare som vacklar under stress och press. Men hårda tider kan också leda till nya sätt att leda.Läs mera »
03.03.2025 kl. 13:10
92585_t.jpg

Det är ansvarsfullt att jobba strategiskt – och du som styrelsemedlem har ett ansvar

BLOGG. Det är inte enkelt att jobba strategiskt i alla lägen, men det är ett måste för att garantera kraftfulla organisationer på sikt. Det skriver Martina Candolin i sin blogg om temat som förbundens styrelser får stöd och inspiration till under Styrelsedagarna i april. Läs mera »
25.02.2025 kl. 08:59
92571_t.jpg

Taike-bidrag för stöd till kulturtidskrifter

NYHET. Förbundsarenan har i år för första gången beviljats bidrag från Centret för konstfrämjande Taike. Förbundsarenan har fått ett riktat bidrag inom utdelningen till kulturtidskrifter och webbpublikationer. Bidraget används för tidskriftsombudets arbete, som nu också kan fokusera mer specifikt på kulturtidskrifternas utmaningar. Läs mera »
24.02.2025 kl. 11:18
92381_t.jpg

Civilsamhället i brytningsskede

NYHET. Vad betyder nedskärningarna i statsbidrag för det finlandssvenska civilsamhället? Förbundsarenan har i en enkät kartlagt hur nedskärningarna kommer att drabba de finlandssvenska förbunden och rapporten visar en stor oro men också resiliens.Läs mera »
05.02.2025 kl. 08:21
92374_t.jpg

Mia Wikström omvald som Förbundsarenans viceordförande

NYHET. Förbundsarenans styrelse kommer i år att jobba med en ny strategi. Tioårsjubileumsåret firas genom att styrelsen får arbeta med många aktuella ärenden, konstaterade styrelsen på sitt konstituerande möte.Läs mera »
04.02.2025 kl. 13:50
92369_t.jpg

Tillsammans visar vi möjligheter att engagera sig

NYHET. Civilsamhället bygger på engagemang i olika former. Medlemmar, förtroendevalda, volontärer, donatorer – personer som väljer att engagera sig. Nu startar kampanjen Engagera! där vi tillsammans visar på många möjligheter till engagemang. Läs mera »
04.02.2025 kl. 13:06
92357_t.jpg

Förbundsarenan inleder samarbete med Navigator Partners

NYHET. Förbundsarenan inleder ett samarbete med Navigator Partners, som har lång erfarenhet av ekonomiadministration och förvaltning av föreningar och stiftelser.Läs mera »
03.02.2025 kl. 12:15
92302_t.jpg

Dags att nominera Årets förbund 2025

NYHET. Vilket förbund utmärkte sig förra året? Vilket förbund har gjort något extra bra? Nominera till Årets förbund 2025 senast den 31 mars. Läs mera »
01.02.2025 kl. 12:24
92296_t.jpg

Förbundsanställda åker på kurs till Spanien och Tjeckien

NYHET. Snart åker tre förbundsanställda till Barcelona för att i fem dagar fördjupa sig i temat ”Train the trainer”. Kursen ska ge dem stöd och verktyg för att handleda andra. Under våren deltar totalt 13 personer i kurser runt om i Europa via Förbundsarenans mobilitetsprojekt.Läs mera »
27.01.2025 kl. 13:59