Så här engageras nya medlemmar

23.07.2020 kl. 18:51
ARTIKEL. Svenska pensionärsförbundet utnämndes till Årets förbund 2020 på grund av förbundets goda insats för att öka medlemsantalet och engagera nya medlemmar. Nu delar de med sig av sina tips för lyckad medlemsrekrytering.

Text: Julia Hemgård

I ett samhälle där fokus ligger på individuella intressen, är det för många förbund en utmaning att rekrytera och engagera nya medlemmar. Svenska pensionärsförbundet lyckades ändå med framgång rekrytera 912 nya medlemmar under år 2019. Anita Ismark, ordförande för Korsnäsnejdens Pensionärer och viceordförande för Svenska pensionärsförbundet delar med sig av konkreta tips på hur och varför förbundets rekryteringskampanj blev så lyckad som den blev.

- Färre medlemmar resulterar på lång sikt i mindre verksamhet, konstaterar Anita som svar på frågan om varför Svenska pensionärsförbundet påbörjade rekryteringskampanjen.

- Syftet med kampanjen var att ge de lokala föreningarna konkreta tips och inspirera till fortsatt arbete för att engagera nya medlemmar, fortsätter Anita och poängterar betydelsen av att kontinuerligt arbeta för att komma i kontakt med nya medlemmar.

Konkreta tips

Förbundsarenan bad Anita dela med sig av fyra konkreta tips på hur man som förbund framgångsrikt lyckas engagera nya medlemmar.

1. Konkreta mål och tydlig tidsram

Då man sätter igång en kampanj är det viktigt att sätta ut tydliga mål och en konkret tidsplan, också på lokal nivå. Svenska pensionärsförbundet engagerade de lokala föreningarna och lade tillsammans med dem upp mål för de enskilda föreningarna att uppnå. På så sätt blir kampanjen mera konkret, också på gräsrotsnivå, förklarar Anita.

2. Informationsspridning

Det är viktigt att aktivt marknadsföra och kommunicera utåt vilken typ av verksamhet man erbjuder. Genom att erbjuda medlemsförmåner och relevanta aktiviteter som berör målgruppen lockar man även nya medlemmar att delta. Svenska pensionärsförbundet skickade flitigt ut marknadsföring och medlemstidningen God Tid till potentiella nya medlemmar runt om i Finland för att synliggöra sin verksamhet.

3. Personlig kontakt

Marknadsföring och synlighet är viktigt, men personlig kontakt väger ännu tyngre. Att aktivt berätta om förbundsverksamheten till vänner och bekanta och bjuda med folk att delta i verksamheten är ett effektivt sätt att rekrytera nya medlemmar. Lågtröskelverksamhet är viktigt om man vill att nya personer ska våga delta.

4. Uppföljning

Anita poängterar betydelsen av uppföljning och att våga fråga flera gånger. Det räcker inte med att endast skicka ut marknadsföringsepost och brev. Marknadsföring och informationsspridning är förarbetet, man sår frön, själva skörden sker kanske först då man ringer upp eller är i direkt kontakt med personen. Som med så många andra saker, har ett budskap mera effekt då vi hört det flera gånger och från olika källor, förklarar Anita.

Svenska pensionärsförbundets har publicerat en handbok kring medlemsvärvning. Bekanta dig med handboken via denna länk, och få ytterligare tips om hur ditt förbund kan engagera och rekrytera nya medlemmar.

 

Läs också

Alla förbund kan öka medlemsantalet genom hårt arbete

Sänk tröskeln och bjud med oss unga

75408_t.jpg

Det händer på svenska

NYHET. Förbundsarenan har deltagit i ett projekt för att ge föreningslivet synlighet. Nu har föreningsmagasinet Det händer på svenska kommit ut. Magasinet handlar om föreningsliv i Helsingfors och Vanda.Läs mera »
02.11.2020 kl. 15:04
74563_t.jpg

Att vara en del av något stort

INGÅNGEN. Som anställd eller förtroendevald i ett finlandssvenskt förbund är du en liten men viktig del av något större. Ibland känns en egen insats livsviktig och avgörande, och ibland känns den banal och meningslös. Då är det viktigt att lyfta blicken och vidga perspektivet – också i denna coronatunga och ovissa tid.Läs mera »
02.09.2020 kl. 13:12
72965_t.jpg

Förbundsverksamhet på distans

INGÅNGEN. Evenemang ställs in eller skjuts fram. Möten ordnas på distans. Verksamhet formas om. De finlandssvenska förbunden har liksom resten av världen snabbt fått lov att anpassa sig till en annorlunda vardag. Även i undantagstider är engagemanget avgörande.Läs mera »
02.04.2020 kl. 11:52
71321_t.jpg

Webbkurs: Förtroendevalda i civilsamhället

NYHET. Svenska folkskolans vänner och Svenska studieförbundet erbjuder förbundens styrelser och anställda en unik webbkurs om civilsamhället och dess betydelse.Läs mera »
03.12.2019 kl. 13:24
70971_t.jpg

Är du en tillitsgenerator?

INGÅNGEN. Vaknade du i morse och tänkte hurra – idag är du en som bygger tillit i samhället? Inte jag heller, men frågan som ställdes av forskare Ola Segnestam Larsson på Styrelsedagarna 2019 borde alla i förbundsvärlden tänka på ibland.Läs mera »
01.11.2019 kl. 10:23
70697_t.jpg

Förbundens förtroendevalda i fokus

INGÅNGEN. De finlandssvenska förbunden och centralorganisationerna leds av styrelser, som består av förtroendevalda. Enligt en grov uppskattning är det drygt 500 personer som ägnar sig åt strategiskt ledarskap och därmed utvecklar civilsamhället.Läs mera »
08.10.2019 kl. 13:38
70660_t.jpg

Den spännande jakten på nya medlemmar

PÅ BORDET. Varför måste en förening alltid ha ett växande medlemsantal? Den frågan ställer många föreningsaktiva när Patrick Ragnäs besöker deras förening i egenskap av ombudsman på Svenska pensionärsförbundet.Läs mera »
04.10.2019 kl. 08:19
69231_t.jpg

Sänk tröskeln och bjud med oss unga

ARTIKEL. Vad är skillnaden på ett förbund och förening? Detta är en fråga Rebecka Svedberg ofta fått av vänner och bekanta under sin praktikperiod på Svenska studieförbundet. Att människor inte vet svaret på detta väcker många tankar hos henne.Läs mera »
24.05.2019 kl. 09:35