Att lyfta varandra till framgångar?

04.03.2024 kl. 15:39
BLOGG. Varför är det inte fler organisationer som lyfter varandras verksamheter, initiativ och projekt? Robert Nilsson funderar i bloggen om det handlar om brist på tid eller en oro för att förlora uppmärksamhet för den egna verksamheten.

Text: Robert Nilsson

I en värld där samarbete och delande är viktiga nycklar till framgång börjar jag ofta att fundera på hur märkligt jag tycker det är att så få organisationer aktivt lyfter varandras initiativ och verksamheter. Jag tänker nämligen att vi organisationer verkligen kan hjälpa varandra att växa och nå våra gemensamma mål genom att ge varandra mer synlighet och stöd.  

Varför delar inte fler organisationer varandras initiativ? Kan det handla om brist på tid? Eller en oro för att förlora uppmärksamhet för den egna verksamheten? Oavsett anledning så tror jag envist på att vi som organisationer har mer att tjäna på att lyfta varandra än motsatsen. 

Framtidsgåvan 

Ett konkret exempel på hur organisationer kan samarbeta för gemensam nytta är kampanjen Framtidsgåvan. Genom denna kampanj sprids kunskap om vikten av testamentdonationer för organisationer i civilsamhället. Genom att dela kampanjen i våra egna kanaler på sociala medier ger vi inte bara varandra synlighet utan även möjligheten att nå ut till fler potentiella givare. Uttryckt på ett annat sätt: varje gång en organisation lyfter kampanjen så genererar det en exponentiell nytta. Varje lyft hjälper till att tränga genom algoritmer.  

Kampanjen Framtidsgåvan har varit igång sedan mitten av januari. Vad har den hittills uppnått då?  

  • Över 20 000 personer har nåtts bara via Metas plattformar (Facebook och Instagram). 
  • Fyra deltagande organisationer har valt att ta med information om kampanjen i sina medlemstidningar. 
  • Organiska inlägg på LinkedIn om kampanjen har hittills nått över 2400 personer. 

Detta visar tydligt på den positiva effekten av att dela och samarbeta kring en gemensam sak. Till och med de här siffrorna i sig kan vara ett alternativ att göra ett eller flera inlägg om. 

Totalt 30 av Förbundsarenans medlemsförbund deltar på ett eller annat sätt i kampanjen Framtidsgåvan. Tänk om även förbund som inte deltar i kampanjen skulle lyfta detta som ett intressant initiativ? Då skulle genomslagskraften för kampanjen kunna bli mycket större. Kan det vara en bra utmaning? 

Fundraising och kommunikation är två sidor av samma mynt 

Fundraising handlar i grunden mycket om kommunikation. För att lyckas med fundraising så måste det synas och genomsyras tydligt i en organisations kommunikation. 

Genom att organisationer delar varandras initiativ och resultat har vi en unik möjlighet att skapa en gemenskap, kanske till och med en kultur, där vi alla i längden kan komma att dra nytta av varandras framgångar. 

Genom att dela framgångshistorier och visa hur samarbete har bidragit till våra egna framgångar kan vi skapa en positiv spiral av samarbete och delande.

Genom att visa att samarbete och delande leder till ömsesidig nytta, kan vi inspirera fler organisationer att aktivt lyfta varandra. Genom att dela framgångshistorier och visa hur samarbete har bidragit till våra egna framgångar kan vi skapa en positiv spiral av samarbete och delande. 

Organisationer i civilsamhället borde tillsammans sträva efter att lyfta varandra mer via olika plattformar. Då vi delar med oss av framgångar, initiativ och resultat  så stödjer vi varandra på vägen mot en ljusare framtid. Jag är dessutom övertygad om att detta inte endast skulle kunna fungera ur ett fundraisingperspektiv. Genom att vi arbetar och delar tillsammans kan vi göra skillnad på ett sätt som ingen av oss skulle kunna göra ensam.

 

I Finansieringsfunderingar-bloggen skriver projektledare Robert Nilsson om vad arbetet med olika finansieringskällor för förbunden får honom att fundera på.  

91509_t.jpg

Delade erfarenheter av medelsinsamling ger inspiration

BLOGG. Fler organisationer kan behöva utveckla strukturer för medelsinsamling framöver. Projektledare Robban Nilsson delar med sig av insikter efter ett Skill Share-event kring insamling och engagemang. Kan ni jobba för månadsgivare, använda influencers eller få igång födelsedagsinsamlingar?Läs mera »
04.11.2024 kl. 08:14
90884_t.jpg

Testamentdonationer – dags för reform i Finland?

BLOGG. Testamentdonationer är ett sätt att stöda civilsamhället. Med reformer skulle det stödet kunna både underlättas och ökas. Läs mera »
09.09.2024 kl. 13:54
90225_t.jpg

Fokus på kärlek inom fundraising

BLOGG. Att lägga fokus på kärlek för att få fler donationer? Projektledare Robert Nilsson bloggar om tankar efter seminarium där de senaste trenderna och forskningen kring fundraising presenterades.Läs mera »
30.05.2024 kl. 09:04
90026_t.jpg

Framtidsgåvan - sen då?

BLOGG. Jag brukar ofta tala om att fundraising är kommunikation och kommunikation är fundraising. Under kampanjen Framtidsgåvan har jag ständigt återkommit till detta mantra. Men vad betyder det egentligen? Läs mera »
21.05.2024 kl. 12:07
88741_t.jpg

Civilsamhället och banktjänster - ojämlikhet och möjligheter?

BLOGG. Bankavgifter är nödvändiga kostnader för föreningar och organisationer. En ny undersökning visar dessutom att bankavgifterna är en kostnadsfaktor för organisationer i civilsamhället som varierar stort.Läs mera »
22.01.2024 kl. 10:48
88133_t.jpg

Utmaningar och lösningar för civilsamhällets finansiering

BLOGG. Sedan våren har diskussionerna om statsunderstöd till civilsamhället varit intensiva. Från regeringshåll har det klart framgått att statsunderstöd, som utgör en betydande del av många organisationers inkomster, kommer att minska. Läs mera »
15.11.2023 kl. 08:45
87042_t.jpg

Insamlingslov, testamenten och sponsring - häng med i höst

BLOGG. Är det lönt för en organisation att skaffa ett insamlingslov? Hur kan vi kommunicera att vem som helst gärna får testamentera till oss? Och var hittar vi sponsorer? Projektledare Robert Nilsson ger en överblick över vad Förbundsarenan erbjuder för stöd i höst.Läs mera »
08.08.2023 kl. 10:13
86714_t.jpg

Tips för att hitta många olika slags stiftelser och fonder

BLOGG. Hur kan en organisation hitta nya stiftelser/fonder som möjligen skulle kunna understöda just deras verksamhet? Ett sätt är att utveckla en metod för kartläggning av potentiella finansiärer. Läs mera »
19.06.2023 kl. 10:58