Tillbaka

Problemlösning och beslutsfattande – på kurs i Rom

26.05.2025 kl. 13:06
BLOGG. Konflikter på jobbet handlar ofta om bristande kommunikation. Det reflekterar Camilla Sederholm kring efter kursen Problem Solving and Decision Making som hon deltog i via Förbundsarenans Erasmus+-mobilitetsprojekt.

Text: Camilla Sederholm
Bild: Kim Malmberg

I februari deltog jag via Förbundsarenan i Doreas kurs om problemlösning och beslutsfattande i Rom. Kursen, som hölls på engelska, samlade främst lärare från Baltikum och Ungern och så vi tre från Svenskfinland: en kommunikatör, en journalist och en verksamhetsledare. Vår kursledare, en italiensk psykolog, var både humoristisk och professionell, vilket gjorde lektionerna underhållande. Jag visste inte på förhand vad jag skulle förvänta mig av kursen men kom hem mycket nöjd.

Vi lärde oss att konflikter är en naturlig del av alla organisationer och att aktiv och positiv kommunikation kan förebygga många av dem.

Kursens fokus låg på problemlösning, konflikthantering och förebyggande av konflikter. Vi lärde oss att konflikter är en naturlig del av alla organisationer och att aktiv och positiv kommunikation kan förebygga många av dem. God kommunikation är avgörande för effektiv konflikthantering.

En mera oväntad övning var att arbeta med paradoxerna, där vi i små grupper fick öva på att identifiera och bemöta beteenden som förvärrar konflikter. Genom att tänka på det värsta möjliga scenariot kunde vi bättre förstå hur vi bör agera för att hantera en problemsituation.

Vi diskuterade också hur förutfattade meningar kan trigga konflikter och leda till missförstånd. Det är lätt att tolka andras avsikter fel, vilket kan leda till onödiga problem. Kommunikationens betydelse kan inte nog understrykas, men god kommunikation kräver uppmärksamhet, självkännedom och förmåga till självreflektion, särskilt i stressiga situationer. Att aktivt lyssna, men också sammanfatta en pågående dialog och ge respons är centralt, och vi insåg att detta kan variera mellan kulturer.

För att undvika konflikter är det viktigt att vara medveten om sina egna svagheter och att inte låta känslorna styra kommunikationen. Även om det är okej att känna som man gör, bör man sträva efter att förmedla sina känslor sakligt, särskilt i arbetsrelaterade sammanhang. Ingen blir fullärd i konflikthantering, men en bra kurs kan ge nya perspektiv och hjälpa en att reflektera över sina egna och andras reaktionsmönster.

Tre viktiga punkter jag tog med mig från kursen

Aktivt lyssnande

Lyssna med intresse och undvik att avbryta. Om du inte kan lyssna just då, kommunicera det tydligt och föreslå en annan tid.

Kommunikation

Först lyssna aktivt, sedan konstruktivt utan negationer. Använd metoder som stöder god kommunikation.

Metoder för logisk problemlösning

Det finns många praktiska metoder som kan hjälpa dig att fatta beslut baserat på logik snarare än magkänsla, vilket inte alltid behöver vara fel, men kan leda till fel beslut och efterföljande problem. I många fall kan det räcka att du anteckar för- och nackdelarna av ett möjligt beslut som du står inför och räknar i hop plus och minus - och håller dig till fakta!

Jag vill rikta ett stort tack till Förbundsarenan och kursdragare Carolina Ramos Rodríguez för en enastående chans och kurs!

Camilla Sederholm är verksamhetsledare på Natur och Miljö. I sin yrkesroll ställs hon ideligen inför situationer som kräver såväl beslutsfattande som problemlösning.