Tidskrifterna på Bokmässan i Helsingfors

24.10.2024 kl. 10.00 – 27.10.2024 kl. 18.00

Under Bokmässan i Helsingfors har du möjlighet att bekanta dig med ett stort urval av de finlandssvenska tidskrifterna. I Förbundsarenan och Tidskrift.fi:s monter (monter 6t20 i hall 6) kan du, förutom att bläddra i och plocka åt dig några tidskrifter, ta del av intressant program, träffa redaktörer och nappa på fina erbjudanden.

Program i montern:

Torsdag
10–15: Finlands svenska synskadade lär ut punktskrift till skolelever

Fredag
10–13: Finlands svenska synskadade lär ut punktskrift till skolelever
13–15: Robert Nilsson från Förbundsarenan pratar om alternativa inkomstkällor för tidskrifter

Lördag
13-16: Ekonomiska samfundet diskuterar framtidens ekonomi
15-18: Prata tidskrifter med tidskriftsombud Kim Malmberg

Söndag
15-18: Prata tidskrifter med tidskriftsombud Kim Malmberg

Programmet för montern uppdateras, så håll ögonen öppna för mer program!

Program på scen:

Torsdag 24.10 kl. 10.30–11, Blåbärslandet
Hur ska tidskrifterna nå de unga läsarna?
I en undersökning som Förbundsarenan gjort tillsammans med Åbo Akademi framkommer att en oroväckande stor andel av de finlandssvenska unga inte läser tidskrifter. Vad behöver vi göra för att skapa ett sådant innehåll som lockar nya och yngre läsare? Elevbladets chefredaktör Elodie Böhling diskuterar med Kalle Grönroos, tidigare chefredaktör för Studentbladet och Andrea Södergård från tidskriften Martha. Linn Svanberg från SU:s tidskrift Liber leder ordet.

Torsdag 24.10 kl. 18.30–19, Fiskehamnen
Tidskrifterna i dag och i framtiden
Jens Berg samtalar med tidskriftsombud Kim Malmberg och Funks chefredaktör Mikaela Remes om tidskrifternas situation i dag och i framtiden. Hur ska vi tolka den läsarundersökning som Förbundsarenan låtit göra gällande finlandssvenskarnas förhållande till tidskrifterna? Hur ska tidskrifterna navigera helskinnade in i framtiden genom en era av nedskärningar, minskade bidrag, ökade kostnader och sviktande läsarunderlag. Vad är framtidens melodi?

Torsdag 24.10 kl. 19–19.30, Fiskehamnen
Årets tidskrift 2024
Det nyinstiftade priset Årets tidskrift delas för första gången ut till en tidskrift som utmärkt sig som en engagerande och förenande kraft. Priset presenteras av tidskriftsombud Kim Malmberg och medlemmar ur prisjuryn. Prissumman på 2500 euro och vandringspriset delas ut av Davida Rothman från Textalk.
Arrangör: Förbundsarenan, tidskrift.fi
 Läs mer om vandringspriset Årets tidskrift
 Statuter för vandringspriset Årets tidskrift

Mässcentrum