Snart kan vi se varje timme av osjälviskt arbete

02.10.2024 kl. 12:12
BLOGG. Alla timmar som läggs på volontärarbete behöver synliggöras. På Organisationskonferensen presenterades ett nytt sätt att göra detta av Ant Simons. Här i bloggen berättar han om sin lösning.

Text: Ant Simons
Foto: Gilbert Simons

Vi ställer upp för varandra och vi är redo att arbeta gratis i till exempel idrottsföreningar, för miljön och i hjälporganisationer. Det här är osjälviska arbetstimmar som måste synliggöras. För det som inte syns, det räknas inte med när de politiska besluten fattas och penningpåsen ska fördelas.

Jag tänker visa upp allt fantastiskt volontärarbete för hela världen.

Det volontärarbete som varje dag görs i föreningar och organisationer syns knappt. Om omvärlden konkret kunde se alla timmar som läggs ner skulle man på ett helt annat sätt förstå, och respektera, det enorma värdet i volontärarbete.

En anställd vet att varje arbetstimme noga följs upp, så varför skulle vi inte följa upp alla de timmar som görs gratis? Genom att samla in alla timmar kan en förening tydligt visa hur mycket arbete som ligger bakom verksamheten. Dessutom får föreningen ett verktyg för att bättre planera, budgetera och redovisa sitt hårda arbete.

Varför skulle vi inte följa upp alla de timmar som görs gratis?

Självklart borde varje finansiär kunna se hur mycket volontärarbete ett projekt kräver. Men i dag finns ingen sådan automatik, bara gissningar.

Därför behöver de här arbetsinsatserna sin egen bokföring med budget och resultaträkning jämsides med den ekonomiska bokföringen.

Det skulle leda till att finansiärerna ser verksamhetens omfattning på ett helt nytt sätt: Genom tydliga siffror skulle de se hur mycket ett ekonomiskt bidrag leder till i utfört arbete, inkluderat volontärarbetet.

Vad beslutsfattarna vill se

Så hur mycket är en timme volontärarbete värd? Det finns olika modeller för att räkna ut det, men det viktiga är att vi synliggör alla timmar och att vi lyfter fram volontärarbetet. Då lyssnar beslutsfattarna.

Staten räknar med att volontärarbetet i Finland är värt 3,2 miljarder euro. Jag tror de har fel. Enligt mina beräkningar handlar det om tio gånger mer. Så låt oss ta fram de här timmarna!

Vem saknar en verksamhet som inte visas i siffror?

Nu kanske du säger: Jag vill inte se alla timmar jag lägger på en förening. Men då svarar jag att föreningen behöver se dina timmar. Vem saknar en verksamhet som inte visas i siffror? I dag syns oftast bara den ekonomiska delen och beslutsfattare gillar siffror.

Sen tror jag också vi själva vill se våra volontärtimmar. I vardagen vill ju många av oss se hur många steg vi har tagit, hur lång löprundan blev eller hur gott vi har sovit. Varför skulle vi inte vilja se antalet timmar vi ger åt andra?

Och snart är min dröm verklighet. För jag har startat GoDo.

Volontärarbete görs i ett unikt ekosystem

För dig som ställer upp erbjuder GoDo en app i vilken du kan bokföra allt gott du gör. Du kan koppla appen till de organisationer som är med i GoDo. Idén är alltså att du får ett kvitto på utfört arbete, vilket är bra att ha när du till exempel söker jobb.

För föreningar är GoDo en webbtjänst. I tjänsten kan föreningen skicka inbjudningar till engagerade medlemmar, följa upp arbetstimmar och sammanställa rapporter.

Flera företag vill i dag göra gott, alltså utöver sin affärsverksamhet. GoDo har en färdig lösning där anställda kan engageras i volontärarbete på arbetstid och företaget får ESG-rapporter.

Och till finansiärerna ger GoDo både budget och redovisning av volontärernas insatser.

Jag har alltid trott på volontärarbetets goda kraft. Och i dag är jag övertygad om att den kraften blir ännu starkare när vi med GoDo kan planera, följa upp och belöna allt osjälviskt arbete.

Ant Simons är VD för Webbhuset som var huvudsponsor för Organisationskonferensen 2024. GoDo är Ants nya företag som lanseras under hösten 2024. Du kan följa GoDo på LinkedIn och läsa mer på godoecosystem.com.

91159_t.jpg

Delningskultur – mer än bara carpool

INGÅNGEN. Hur kan civilsamhället tänka om när det gäller samarbete, att dela och lyfta varandra? Förbundsarenans verksamhet är i sig ett exempel på att jobba för att bygga en delningskultur. Förbundsarenans verksamhetsledare Mari Pennanen bloggar om tankar efter en nordisk workshop.
03.10.2024 kl. 12:29
90884_t.jpg

Testamentdonationer – dags för reform i Finland?

BLOGG. Testamentdonationer är ett sätt att stöda civilsamhället. Med reformer skulle det stödet kunna både underlättas och ökas.
09.09.2024 kl. 13:54