Årets ordförande Johanna Cresswell-Smith vill jobba för att föra fram människornas röst

26.09.2024 kl. 06:40
NYHET. Johanna Cresswell-Smith är ordförande för Psykosociala förbundet. Hennes stora hjärta och enorma engagemang för psykisk hälsa har, även under utmanande tider, hjälpt förbundet att utvecklas i en positiv riktning. Detta ger henne titeln Årets ordförande 2024.

Text: Nadina Vihinen
Foto: Privat / Kim Malmberg

– Psykosociala förbundet firar i år 40 årsjubileum och har totalt 13 medlemsföreningar runt om i landet. Detta gör oss till en unik aktör inom psykisk hälsa i det finländska civilsamhället med en rikstäckande verksamhet. Vår verksamhet är starkt knuten till medlemsföreningarna och vi samarbetar tätt för att vara de breda axlar som lyfter och möjliggör den viktiga verksamhet medlemsföreningarna utför, säger Petra Nummelin, verksamhetsledare för Psykosociala förbundet.

Johanna har varit ordförande i två år och innan det var hon vice ordförande och har totalt sju års erfarenhet från Psykosociala förbundets styrelse. Men redan tidigare har hon varit aktiv inom förbundet, både som anställd och genom att ha haft olika styrelseposter inom förbundets medlemsorganisationer.

Genom sitt engagemang kan man vara med och bygga ett hållbart civilsamhälle och en bättre vardag för alla.

- Tredje sektorn har alltid varit viktig för mig, säger Johanna Cresswell-Smith.

Till vardags jobbar Johanna som specialsakkunnig inom psykiskhälsa på THL, vilket förstås stöder hennes förtroendeuppdrag och hela förbundet i och med den raka kontakt det innebär till den offentliga sektorn. Speciellt stöder det förståelsen för det svenska språket och behov av likvärdig verksamhet och tjänster på svenska.

- Jag vill uppmuntra också andra att engagera sig i föreningar. Det ger så mycket som man också kan dra nytta av i sitt arbete, och vice versa. Genom sitt engagemang kan man vara med och bygga ett hållbart civilsamhälle och en bättre vardag för alla, säger Johanna.

Som ordförande vill Johanna poängtera att även om hon nu tilldelas denna utmärkelse är det något som hela styrelsen bidragit till.

- Vi är en stark styrelse där de flesta representerar våra medlemsföreningar. Som styrelse jobbar vi aktivt och tätt ihop på ett konstruktivt sätt.

Vi känner att allting är möjligt då vi har ordförandes och styrelsens stöd.

Detta arbete har också förmedlats till organisationen där de anställda gemensamt velat lyfta fram Johannas engagemang och stödande ledarskap i och med nomineringen till priset.

- Johanna vågar titta utanför boxen, vilket gör att också vi känner att allting är möjligt då vi har ordförandes och styrelsens stöd, säger verksamhetsledare Petra Nummelin om arbetet inom förbundet och samarbetet med styrelsen och ordförande.

Johanna svarar att det är lätt då hon kan lita på personalen och deras expertis.

– Människor behöver något att göra, få känna meningsfullhet och att de är med och bidrar, vilket är förbundets utgångspunkt. Att få vara med och göra något bättre i samhället motiverar mig. Varför skulle jag inte engagera mig när mina värderingar matchar med förbundets? Jag känner helt enkelt att jag är på rätt plats, summerar Johanna sina tankar kring ordförandeskapet.

Vandringspriset Årets ordförande delades ut för fjärde gången under Förbundsarenans Afterwork den 1 oktober då representanter för Förbundsarenans medlemsorganisationer och samarbetsparter samlades för att fira Miina Sillanpää-dagen samt organisationernas- och medborgarinflytandets dag. Syftet med Förbundsarenans pris är att lyfta fram betydelsen av engagerat och demokratiskt ordförandeskap. Förtroendevalda och anställda i Förbundsarenans medlemsorganisationer har nominerat kandidater.

Läs mer om priset Årets ordförande.