Jag deltog hösten 2021 i en copywriting-kurs som ordnades av SFV i samarbete med kommunikationsbyrån Miltton. I kursen deltog anställda från förbund och organisationer inom tredje sektorn. Vi hade alla ett gemensamt mål – att genom effektfull kommunikation skapa synlighet och nå ut med vår verksamhet. Det är lättare sagt än gjort, då de flesta av oss är små organisationer med knappa resurser. Men det är trots allt inte omöjligt och under kursen fick åtminstone jag inspiration för att utveckla Förbundsarenans kommunikation.
Synliggöra betydelsen
Trots att arbetet inom tredje sektorn stundvis är utmanande och ekonomin osäker, är sektorns verksamhet betydelsefull och skapar mervärde. Förbunden säljer inte ytterligare en skönhetsprodukt som utlovar slätare hy, eller en teknikpryl som är lite snabbare än den förra. Vårt syfte, vår så kallade produkt, är att främja demokratin och bygga samhällsengagemang.
Vi behöver inte övertyga vår målgrupp om att vi är den hållbara lösningen eller att vi visst bär ett socialt ansvar, för det är ofta grundstenar i vår verksamhet.
Genom varierande verksamhet jobbar de finlandssvenska förbunden för att skapa en mer demokratisk omvärld där individer har möjlighet att delta och engagera sig på gräsrotsnivå. Med andra ord så behöver vi inte övertyga vår målgrupp om att vi är den hållbara lösningen eller att vi visst bär ett socialt ansvar, för det är ofta grundstenar i vår verksamhet.
Att förbunden bidrar till ett rikare samhälle är det ingen fråga om, ändå är det just denna information som flera organisationer inte alltid lyckas nå ut med.
Under copywrite-kursen konstaterade flera av deltagarna att den egna organisationens kommunikation ofta kretsar kring att marknadsföra evenemang och utbildningar. Vi var ändå överens om att vi borde bli bättre på att synliggöra resultatet av själva verksamheten. Behovet av att synliggöra och lyfta fram betydelsen av sitt förbunds verksamhet framkommer även i Förbundsarenans rapport, Förbundsbarometern 2021. Bland de organisationer som svarade på enkäten menade många att den största utmaningen inte är att utveckla verksamheten, utan snarare att påvisa och synliggöra hur viktig den nuvarande verksamheten verkligen är.
Berörande kommunikation
Så, hur ska vi bli bättre på att lyfta fram det viktiga arbete vi dagligen gör? Och hur ska vi bli bättre på att sticka ut i det svällande some-flödet? Enligt kursledarna på Miltton är känslor och framför allt humor avgörande för att skapa effektfull kommunikation. Visst kan det vara nödvändigt att ibland marknadsföra evenemang med tid och datum, men vill vi verkligen nå fram till mottagaren måste vi våga vara personliga och väcka känslor.
Därför vill jag passa på att utmana mina förbundskollegor att våga ta ut svängarna år 2022. Våga väcka känslor och använd humor i er kommunikation. Vår verksamhet berör, låt även vår kommunikation göra det.
Julia Hemgård jobbar som koordinator på Förbundsarenan. I hennes arbete som koordinator jobbar hon bland annat med förbundets kommunikation.
Läs också
På bordet: Vem är förbundets målgrupp, av Tuuli Solhagen