Elsa Rinne praktikant på Studieförbundet

NYHET. Den här hösten är Elsa Rinne praktikant på Svenska studieförbundet. Elsa kommer under hösten att arbeta bland annat med kommunikation, evenemang, administration och ordna upp Studieförbundets fotoarkiv.

Elsa studerar socialpsykologi vid Helsingfors universitet och har erfarenhet av föreningsliv bland annat från ämnesföreningar och nationer vid universitetet.

- Jag vill lära mig mer om tredje sektorn och se vilka möjligheter det finns att sedan som färdig magister hitta jobb inom sektorn. Jag sökte praktikplatsen också för att jag sysslat med saker där man ser ett direkt resultat, men jag är intresserad av att se hur man inom tredje sektorn arbetar mer långsiktigt mot ideella syften, säger Elsa.

Svenska studieförbundet är den gemensamma plattformen för de finlandssvenska förbunden att agera tillsammans. Under praktiken hoppas Elsa få en inblick i hur förbundsvärlden fungerar och få en överblick över de 64 medlemsförbunden.

Elsa är också utbildad sexualrådgivare och är intresserad av frågor kring sexualitet och människan som social varelse.