Samarbete och strukturer för samarbete

INGÅNGEN. Samarbete mellan olika organisationer och samarbete mellan civilsamhället och offentliga sektorn är framgångsfaktorer för Finland. Den 1 oktober på dagen för medborgarinflytande träffades medborgarorganisationer och tjänstemän från statsförvaltningen med syftet att öka förståelsen och dialogen sinsemellan och speciellt lyftes samarbete organisationerna emellan fram.

Text: Mari Pennanen

Under Kansalaisjärjestöakatemia lyftes samarbete mellan organisationer fram förvånansvärt ofta. Både organisationsrepresentanterna på plats och de tjänstemän som uttalade sig lyfte fram samarbete ur den vinkeln att samarbete mellan organisationer är avgörande. Fungerande samarbete mellan organisationer är avgörande för lyckat påverkansarbete, för att få verksamhet att nå målgrupper, för att reagera i oförutsedda händelser och för att sammanställa kunskap som samlas in genom verksamheten till information som kan förmedlas vidare. En grundförutsättning för lyckat samarbete är ändå enskilda organisationers autonomi.

I den krissituation Finland plötsligt under våren var mitt inne i märktes betydelsen av färdiga former för samarbete. Nätverk och samarbeten som redan finns kan användas rakt av. Ett fint exempel som lyftes fram var kring mathjälp. Organisationer som delar ut mat samarbetar och kunde snabbt tillsammans sammanställa info om hur behovet av mathjälp ökade, vilka grupper som behövde hjälp osv och förmedla den informationen till tjänstemän och regering, som sedan kunde fatta beslut om vidare åtgärder. Utan färdiga strukturer för samarbete skulle det ha tagit betydligt längre att få fram den informationen.

Samarbete mellan organisationer sker både systematiskt och kring olika teman. Inte minst när det gäller påverkansarbete har samarbetsorganisationer som samlar ett brett fält, till exempel Soste och Allianssi, en bra möjlighet att professionellt verka för sina medlemmars intressen. Under diskussionerna märktes det att både organisationerna och tjänstemännen önskar mer samarbete, och att tröskeln till kontakter är och ska vara låg. För en organisation är det bara att ta kontakt när det är något man vill framföra eller påverka, tjänstemännen uppskattar kontakter. Samtidigt lyftes det fram att alla inte alltid kan höras i alla ärenden och att tjänstemännen då uppskattar samarbeten, där någon kan framföra flera organisationernas synpunkter. För organisationer betyder det här en balansgång mellan att själv jobba för sina ärenden, och att samarbeta med andra organisationer för att tillsammans driva ärenden. För svenskspråkiga organisationer finns ytterligare dimensionen med samarbete över språkgränsen med.

Då styrelsen för Förbundsarenan (då Svenska studieförbundet) frågade medlemmarna om behovet av en gemensam organisation år 2014 var majoriteten överens om att en organisation behövs. Sedan dess har Förbundsarenan byggts upp och utvecklats och är idag en struktur för samarbete. Det känns bra, inte minst med tanke på de signaler tjänstemän vid olika ministerier under Kansalaisjärjestöakatemia lyfte fram. Samarbete mellan organisationer är något som ofta tas för givet, men som inte sker av sig själv utan kräver målmedvetet och regelbundet arbete. Tillit är nyckelordet för fungerande samarbete och genom Förbundsarenan sänks trösklarna mellan de finlandssvenska förbunden, vilket ökar tilliten och i slutändan bidrar till bättre resultat för alla.

Fotnot

Finansministeriets projekt Öppen förvaltning ordnade tillsammans med medborgarorganisationer och justitieministeriet evenemanget Kansalaisjärjestöakatemia. Målet var att stärka tjänstemännens kännedom samt öka förståelsen, dialogen och nätverkandet mellan förvaltningen och organisationerna.

 

Mari Pennanen är verksamhetsledare för Förbundsarenan.