Text: Mari Pennanen
- Vi vill att Svenska studieförbundet ska vara en stark, gemensam röst, och då fungerar det inte bara om vi ber att Studieförbundet fixar, utan alla vi medlemsförbund måste också bidra med våra kompetenser. Det är ett arbetssätt som behövs annars också, och en pusselbit som en tid saknats i förbundsvärlden, säger ordförande Jonna Sahala om den nya strategin som presenterades för medlemmarna på höstmötet.
Styrelsen har under året arbetat med att ta fram en ny strategi och processen har varit omfattande. Styrelsen tillsatte i början av året en arbetsgrupp, som arbetat intensivt med att i samråd med styrelsen ta fram en ny strategi.
- Inom arbetsgruppen funderade vi mycket på om vi skulle ta fram en ny strategi eller finslipa strategin. VI kom till att det som behövdes var en kristallisering, att utkristallisera strategin och dess innehåll, berättar styrelsemedlem Kari Huhtala, som också var med i strategiarbetsgruppen.
Han fungerade som länk mellan styrelsen och arbetsgruppen:
- Växelverkan var väldigt givande. Arbetsgruppen kastade upp idéer som styrelsen sedan fick fundera på och diskutera. I arbetsgruppen, som var mindre, gick det bra att diskutera. Det var också fint att se hur processen utvecklades i styrelsen, berättar Kari Huhtala.
- Lärdomar från den här processen är bland annan att strategiarbete tar tid. Man ska boka tillräckligt med tid för det. Vi kommer inte heller att sätta strategin i en pärm, utan styrelsen kommer kontinuerligt att följa med om och se om vi är på rätt kurs, säger Kari Huhtala.
Strategin är sammanfattad på en sida och verksamhetsplanen för år 2019 bygger på strategin.
- Vi har nu tre år bakom oss med verksamhet inom Svenska studieförbundet och strategin visar vart vi är på väg de kommande åren. Vi har arbetat med att tar fram fokusområden som inte utesluter någon i vårt bredda medlemsfält, utan identifierat områden där vi kan hitta gemensamma nämnare och där vi tillsammans kan arbetar för att stärka hela tredje sektorn i Svenskfinland, säger ordförande Jonna Sahala.