Så här engageras nya medlemmar

23.07.2020 kl. 18:51
ARTIKEL. Svenska pensionärsförbundet utnämndes till Årets förbund 2020 på grund av förbundets goda insats för att öka medlemsantalet och engagera nya medlemmar. Nu delar de med sig av sina tips för lyckad medlemsrekrytering.

Text: Julia Hemgård

I ett samhälle där fokus ligger på individuella intressen, är det för många förbund en utmaning att rekrytera och engagera nya medlemmar. Svenska pensionärsförbundet lyckades ändå med framgång rekrytera 912 nya medlemmar under år 2019. Anita Ismark, ordförande för Korsnäsnejdens Pensionärer och viceordförande för Svenska pensionärsförbundet delar med sig av konkreta tips på hur och varför förbundets rekryteringskampanj blev så lyckad som den blev.

- Färre medlemmar resulterar på lång sikt i mindre verksamhet, konstaterar Anita som svar på frågan om varför Svenska pensionärsförbundet påbörjade rekryteringskampanjen.

- Syftet med kampanjen var att ge de lokala föreningarna konkreta tips och inspirera till fortsatt arbete för att engagera nya medlemmar, fortsätter Anita och poängterar betydelsen av att kontinuerligt arbeta för att komma i kontakt med nya medlemmar.

Konkreta tips

Förbundsarenan bad Anita dela med sig av fyra konkreta tips på hur man som förbund framgångsrikt lyckas engagera nya medlemmar.

1. Konkreta mål och tydlig tidsram

Då man sätter igång en kampanj är det viktigt att sätta ut tydliga mål och en konkret tidsplan, också på lokal nivå. Svenska pensionärsförbundet engagerade de lokala föreningarna och lade tillsammans med dem upp mål för de enskilda föreningarna att uppnå. På så sätt blir kampanjen mera konkret, också på gräsrotsnivå, förklarar Anita.

2. Informationsspridning

Det är viktigt att aktivt marknadsföra och kommunicera utåt vilken typ av verksamhet man erbjuder. Genom att erbjuda medlemsförmåner och relevanta aktiviteter som berör målgruppen lockar man även nya medlemmar att delta. Svenska pensionärsförbundet skickade flitigt ut marknadsföring och medlemstidningen God Tid till potentiella nya medlemmar runt om i Finland för att synliggöra sin verksamhet.

3. Personlig kontakt

Marknadsföring och synlighet är viktigt, men personlig kontakt väger ännu tyngre. Att aktivt berätta om förbundsverksamheten till vänner och bekanta och bjuda med folk att delta i verksamheten är ett effektivt sätt att rekrytera nya medlemmar. Lågtröskelverksamhet är viktigt om man vill att nya personer ska våga delta.

4. Uppföljning

Anita poängterar betydelsen av uppföljning och att våga fråga flera gånger. Det räcker inte med att endast skicka ut marknadsföringsepost och brev. Marknadsföring och informationsspridning är förarbetet, man sår frön, själva skörden sker kanske först då man ringer upp eller är i direkt kontakt med personen. Som med så många andra saker, har ett budskap mera effekt då vi hört det flera gånger och från olika källor, förklarar Anita.

Svenska pensionärsförbundets har publicerat en handbok kring medlemsvärvning. Bekanta dig med handboken via denna länk, och få ytterligare tips om hur ditt förbund kan engagera och rekrytera nya medlemmar.

 

Läs också

Alla förbund kan öka medlemsantalet genom hårt arbete

Sänk tröskeln och bjud med oss unga

72444_t.jpg

Gör så här för att synas på Wikipedia

ARTIKEL. Projekt Fredrika jobbar för att förbättra tillgången på täckande och korrekt information om det svenska i Finland på Wikipedia. Här är deras råd till förbund och föreningar.Läs mera »
04.03.2020 kl. 14:46
72409_t.jpg

Kunskap och information om vvs-lösningar

ARTIKEL. Koldioxidsnålt byggande, avloppsvattenhantering och ventilationssystem. VVS Föreningen i Finland samlar alla som jobbar i vvs-branschen och informerar både medlemmar och allmänheten om den vvs-tekniska utvecklingen i vårt land.Läs mera »
02.03.2020 kl. 13:13
71975_t.jpg

Thomas Rosenberg har stöttat tidskrifterna i tretton år

PROFILEN. Tunga tidskriftslådor och så många finlandssvenskar att han inte velat tala med någon alls på flera dagar efteråt. Tidskriftsmontern för de finlandssvenska tidskrifterna på bokmässan har varit en årlig höjdpunkt för tidskriftskoordinator Thomas Rosenberg. Läs mera »
04.02.2020 kl. 07:20
71957_t.jpg

Förbundens roll som kompetenshöjare

ARTIKEL. För många är det en självklarhet att personer som deltar i förbundens verksamhet utvecklar sitt kunnande på olika områden. Idag kan det vara viktigt att få sitt kunnande identifierat och erkänt, eftersom det kan ha betydelse då man studerar vidare eller då man söker arbete.Läs mera »
31.01.2020 kl. 12:12
71323_t.jpg

''Att bygga upp förbundens förbund känns meningsfullt"

PROFILEN. Avgående ordförande Jonna Sahala är både stolt och tacksam då hon blickar tillbaka på det arbete som gjorts inom Svenska studieförbundet under de senaste åren. Hon är speciellt nöjd med den ökade gemenskapen mellan de finlandssvenska förbunden. Läs mera »
03.12.2019 kl. 14:27
71250_t.jpg

Vad står Förbundsarenans logo för?

NYHET. Då Svenska studieförbundet byter namn till Förbundsarenan presenterar vi den nya logon, som visar på ett nytt kapitel i förbundets verksamhet. Tillsammans bildar de fyra olika figurerna i logon en helhet som beskriver Förbundsarenans verksamhet.Läs mera »
27.11.2019 kl. 11:47
70974_t.jpg

”Nätverken är Studieförbundets starkaste redskap”

PROFILEN. Svenska studieförbundets avgående vice ordförande Frans Cederlöf har varit med i styrelsen nästan en femtedel av sitt liv. Han har lärt sig samarbete, intressebevakning och vikten av gemensamma lösningar. Läs mera »
01.11.2019 kl. 11:07
70696_t.jpg

Alltid aktuellt med arbetsvälmående

ARTIKEL. Välmående på arbetsplatsen är ständigt ett aktuellt tema och bör på ett eller annat sätt kontinuerligt synas i arbetsbilden. Men vilka är faktorerna som påverkar välmåendet på arbetsplatsen inom förbundsvärlden?Läs mera »
08.10.2019 kl. 13:36