Företagssponsring – hur kan en organisation attrahera sponsorer?

11.09.2023 kl. 09:25
ARTIKEL. Sponsring har stor potential för finlandssvenska förbund. Vi tipsar kring hur förbund kan få till samarbeten med företag.

Text: Robert Nilsson
Foto: Joanna Lindén-Montes

Inom ramen för projektet Finansieringskällor för förbunden ordnades denna höst en sparringgrupp om företagssponsring. Inom sparringgruppen betonades det särskilt att sponsring kan ske på flera nivåer.

Sponsring kan vara aktuellt till exempel för ett förbund som ska ordna evenemang. Ett företag vara med och uppbära en kostnad eller delkostnad för själva evenemanget, till exempel så att företaget står för en del av en lokalkostnad.

Det blir också vanligare att företag ägnar sig åt sponsring som karaktäriseras av att de bidrar med kunskap, till exempel gällande webbdesign och marknadsföring. Även detta är sådant som kan vara intressant då evenemang ordnas. Just den här sistnämnda delen, som handlar om ett utbyte av tjänster och kunskap, kan hjälpa en organisation att hålla kostnader nere.

Fundera kring vad företaget faktiskt får ut av själva samarbetet.

Genom att tänka brett kring olika typer av samarbetsmodeller med företag kan förbund och organisationer optimera sina möjligheter till framgångar då det gäller sponsring. Sponsring är, och har alltid varit, attraktivt för näringslivet.

Hur kan organisationer jobba med företagssponsring?

En viktig del då sparringgruppen planerades var att ge deltagarna möjligheten att prova på och göra egna fiktiva sponsoransökningar. Johan Finnberg från Buster Boats och Joakim Frimodig från CapMan fungerande som externa experter i sparringgruppen och gav deltagarna värdefulla synpunkter kring sponsoransökningar ur ett företags perspektiv.

- Företag kontaktas ofta och av många organisationer och därför är det viktigt att fundera hur ni sticker ur mängden i samband med att ni tar kontakt, säger Johan Finnberg.

- Det är också viktigt att ni noga funderat vad vi som företag faktiskt får ut av själva samarbetet, säger Joakim Frimodig.

Tips för en bra sponsoransökan

Johan och Joakim har ett antal tips kring en bra sponsoransökan:

  • Läs på. Det gäller att vara väl förberedd och påläst om företaget ni närmar er. Vilka varumärken representerar företaget? Var finns företaget geografiskt?
  • Konkreta förslag för företaget att ta ställning till. Se till att det finns konkreta (och gärna flera) förslag för mottagaren att ta ställning till då ni presenterar er idé. Ju tydligare detta är paketerat desto bättre.
  • Börja med ”sales pitchen”. Om ni kontaktar ett företag per e-post så inled gärna med att direkt komma till själva saken. Förklara vad ni söker samarbete till, varför och vilken som är er målgrupp. Det är också ett stort plus om det då finns en koppling mellan er målgrupp och företaget.
  • Undvik att skicka stora filer. Stora bilagor har en tendens att fastna i olika mailfilter. Det ni skickar och bifogar ska vara komprimerat och koncist.
  • Visa vad ni vill. Om ni har tillgång till visuellt material så använd det.

Träffarna gav resultat

Utvärderingen av sparringgruppen visade att deltagarna uansåg att de fått bättre förståelse kring sponsring. I utvärderingen lyftes bland annat fram att sparringgruppen gav en insikt i vilken styrka det fanns i att dela erfarenheter organisationer emellan.

Under träffarna testade deltagarna olika sätt att närma sig potentiella sponsorer. Ddeltagarna fick öva med de externa experterna och de testade att via e-post, visuella presentationer och muntlig framställning försöka få sponsring. Detta sätt att öva visade sig enligt utvärderingen vara mycket uppskattat och konkret respons av experterna gav deltagarna möjlighet att ännu förbättra sig innan de kontaktar företag nästa gång.

 

92872_t.jpg

Engagera dig för framtidens generationer

BLOGG. Civilsamhället är beroende av engagemang och att engagera sig för framtidens generationer är en investering i framtidens ledare. Läs mera »
20.03.2025 kl. 09:46
92856_t.jpg

Investera mer i civilsamhället

Civilsamhället gör Finland säkrare, tryggare och stärker demokratin. Drastiska nedskärningar i statsbidrag till organisationer har redan genomförts och inför år 2026 planeras ytterligare omfattande nedskärningar som på olika sätt direkt drabbar civilsamhället, den fria bildningen och kultursektorn.Läs mera »
24.03.2025 kl. 04:46
92650_t.jpg

Behovet av annorlunda ledarskap

BLOGG. Hårda tider och nedskärningar i finansieringen. Hårda tider betyder samtidigt ett ökat behov av den verksamhet förbunden erbjuder. Hårda tider kan leda till ledare som vacklar under stress och press. Men hårda tider kan också leda till nya sätt att leda.Läs mera »
03.03.2025 kl. 13:10
92585_t.jpg

Det är ansvarsfullt att jobba strategiskt – och du som styrelsemedlem har ett ansvar

BLOGG. Det är inte enkelt att jobba strategiskt i alla lägen, men det är ett måste för att garantera kraftfulla organisationer på sikt. Det skriver Martina Candolin i sin blogg om temat som förbundens styrelser får stöd och inspiration till under Styrelsedagarna i april. Läs mera »
25.02.2025 kl. 08:59
92571_t.jpg

Taike-bidrag för stöd till kulturtidskrifter

NYHET. Förbundsarenan har i år för första gången beviljats bidrag från Centret för konstfrämjande Taike. Förbundsarenan har fått ett riktat bidrag inom utdelningen till kulturtidskrifter och webbpublikationer. Bidraget används för tidskriftsombudets arbete, som nu också kan fokusera mer specifikt på kulturtidskrifternas utmaningar. Läs mera »
24.02.2025 kl. 11:18
92381_t.jpg

Civilsamhället i brytningsskede

NYHET. Vad betyder nedskärningarna i statsbidrag för det finlandssvenska civilsamhället? Förbundsarenan har i en enkät kartlagt hur nedskärningarna kommer att drabba de finlandssvenska förbunden och rapporten visar en stor oro men också resiliens.Läs mera »
05.02.2025 kl. 08:21
92374_t.jpg

Mia Wikström omvald som Förbundsarenans viceordförande

NYHET. Förbundsarenans styrelse kommer i år att jobba med en ny strategi. Tioårsjubileumsåret firas genom att styrelsen får arbeta med många aktuella ärenden, konstaterade styrelsen på sitt konstituerande möte.Läs mera »
04.02.2025 kl. 13:50
92369_t.jpg

Tillsammans visar vi möjligheter att engagera sig

NYHET. Civilsamhället bygger på engagemang i olika former. Medlemmar, förtroendevalda, volontärer, donatorer – personer som väljer att engagera sig. Nu startar kampanjen Engagera! där vi tillsammans visar på många möjligheter till engagemang. Läs mera »
04.02.2025 kl. 13:06
92357_t.jpg

Förbundsarenan inleder samarbete med Navigator Partners

NYHET. Förbundsarenan inleder ett samarbete med Navigator Partners, som har lång erfarenhet av ekonomiadministration och förvaltning av föreningar och stiftelser.Läs mera »
03.02.2025 kl. 12:15