Dags att kommunicera om pengar och effekter 

27.11.2023 kl. 15:44
ARTIKEL. Årsberättelse och bokslut kan och ska användas för att kommunicera betydelsen av verksamheten. När verksamhetsåret 2023 går mot sitt slut poängterar projektledare Robert ”Robban” Nilsson betydelsen av att berätta om både pengar och resultat av verksamheten. 

- Jag tror att vi kan maximera vår påverkan genom att tala mer om pengar och resultat av vårt arbete, säger Robert ”Robban” Nilsson

Han har under det gångna året märkt att det på Förbundsarenans nätverksträffar talats om att organisationer inom civilsamhället bör vara mer öppna kring pengar, men samtidigt märkt att det saknas modeller och exempel på hur man gör. 

Kan vi utgå från att alla våra medlemmar och andra målgrupper noggrant läser våra årsberättelser? Jag tror inte det.

Att presentera verksamheten, resultat och effekter i våra årsberättelser är en standardpraxis för de flesta organisationer. Robban föreslår ändå att vi tänker bredare och använder det vi redan har.  

- Kan vi utgå från att alla våra medlemmar och andra målgrupper noggrant läser våra årsberättelser? Jag tror inte det. Därför borde vi tänka bredare och använda fler kommunikationskanaler för att nå en bredare publik då vi ska synliggöra arbete, resultat och effekter, säger Robban. 

Utvidgat perspektiv på kommunikation 

I stället för att enbart förlita sig på årsberättelser för att presentera centrala resultat och siffror gällande verksamheten bör organisationer överväga att använda fler kommunikationskanaler såsom nyhetsbrev, medlemstidningar och sociala medier, för att nå en bredare publik. Detta hjälper till att synliggöra arbete, resultat och effekter på ett mer tillgängligt sätt. 

- En kraftfull metod för att inkludera ekonomi, resultat och effekter i kommunikationen är genom användning av storytelling och personliga berättelser, säger Robban. 

Genom personliga berättelser från till exempel styrelsemedlemmar, anställda, frivilliga eller personer som fått nytta av organisationens arbete kan organisationens verksamhet belysas på ett mer engagerande och attraktivt sätt. 

En ökad öppenhet och transparens om organisationers ekonomi och resultat gynnar både organisationer och dess stödjare.

När organisationer sprider berättelser kan det enligt Robert Nilsson till och med leda till att fler människor stöder organisationens verksamhet.  

- En ökad öppenhet och transparens om organisationers ekonomi och resultat gynnar både organisationer och dess stödjare. Människor är mer benägna att engagera sig eller stödja en organisation som visar vad bidrag, understöd och medlemsavgifter använts till och vilka resultat som pengarna lett till, säger Robert Nilsson.  

Samtidigt som vi talar mer öppet om ekonomi och resultat så är det bra att vi påminner oss om att det vi egentligen talar om är faktiskt mer än ”bara” ekonomi och resultat. Då vi berättar om våra verksamheter genom personliga berättelser så talar vi också om hopp, gemenskap och en bättre framtid på ett konkret och transparent vis.  

Genom att tala mer öppet om pengar och effekter, inte bara som kalla siffror i årsberättelser utan som symboler för förändring, empati och hopp kan organisationer skapa en mer inkluderande värld.

- Tillsammans kan vi fortsätta att påverka liv, skapa lösningar och bygga en mer inkluderande värld. Genom att kommunicera på ett transparent sätt kan organisationer inspirera andra att följa med på resan mot deras mål och visioner. Genom att tala mer öppet om pengar och effekter, inte bara som kalla siffror i årsberättelser utan som symboler för förändring, empati och hopp kan organisationer skapa en mer inkluderande värld, säger Robban.  

 

88901_t.jpg

Medlemsavgifter som inkomstkälla

ARTIKEL. Medlemsavgifter är en viktig inkomstkälla för många organisationer och föreningar i civilsamhället. Här har vi samlat länkar och information om medlemsavgifter.Läs mera »
igår kl. 14:21
88897_t.jpg

Tänk bredare kring evenemang och försäljning

ARTIKEL. Att arrangera evenemang kan vara ett bra sätt för organisationer att inte bara engagera sin publik utan även generera intäkter. Här är några nyttiga tips och resurser för att göra evenemang både minnesvärda och lönsamma.Läs mera »
22.04.2024 kl. 12:29
89329_t.jpg

Arbetsvälmående – nyckeln till en engagerad personal

ARTIKEL Hur mår du på jobbet? Hur mår övriga medarbetar? Och vad är det som påverkar hur ni mår? Här kan du läsa om hur några ledare ser på arbetsvälmående och sin roll i att skapa en fungerande arbetsgemenskap.Läs mera »
11.03.2024 kl. 14:10
89286_t.jpg

Studio Dim utformar kampanjen Framtidsgåvan

ARTIKEL. Studio Dim är en design- och kommunikationsbyrå med en vision om att tillgängliggöra gott digitalt stöd för ideella initiativ. Tillsammans med Förbundsarenan har de utvecklat kampanjen Framtidsgåvan. Tillgänglighet och trovärdighet är avgörande när det gäller att sprida kunskap, menar Henrietta Andersson som tillsammans med Ida Dimic driver Studio Dim.Läs mera »
07.03.2024 kl. 09:39
89197_t.jpg

Fem frågor till Robert Nilsson om projekt Finansieringskällor

ARTIKEL. Kampanjen Framtidsgåvan, företagssamarbeten och workshops. Det händer mycket inom projekt Finansieringskällor för förbunden. Vi ställde några frågor till projektledare Robert Nilsson om vad vi inte ska missa just nu. Läs mera »
29.02.2024 kl. 12:01
88872_t.jpg

Liten ökning i antalet anställda i förbunden

Antalet anställda i Förbundsarenans medlemsförbund har ökat med nästan sex helårsverken. Det visar statistiken som Förbundsarenan samlat in.Läs mera »
02.02.2024 kl. 13:39
88592_t.jpg

Julia brinner för brandet 

ARTIKEL. Efter fyra år på Förbundsarenan drar verksamhetsutvecklare Julia Hemgård vidare till nästa utmaning, nämligen att bli projektledare på Niva Education. Julia lämnar Förbundsarenan i början av januari och inleder då sitt nya jobb.Läs mera »
08.01.2024 kl. 10:53
88333_t.jpg

”De finlandssvenska förbunden konkurrerar inte, utan kompletterar varandra”

ARTIKEL. Det har hänt mycket under Viveca Hagmarks tre år som Förbundsarenans ordförande. En pandemi, ett digitalt jättekliv och ekonomiska utmaningar. Men fram för allt har Förbundsarenan utvecklats och ytterligare hittat sin form under Vivecas ordförandeskap.Läs mera »
04.12.2023 kl. 14:58
88325_t.jpg

Samla in pengar utan insamlingstillstånd?

ARTIKEL. Kan en organisation samla in pengar utan att ha ett insamlingstillstånd? Svaret är ja. Förbundsarenans projektledare Robert Nilsson listar några exempel då det är möjligt. Läs mera »
04.12.2023 kl. 08:15