Nyfiken på erfarenhetsutbyte med en finsk kollega?

25.03.2024 kl. 14:04
NYHET. Vill du knyta kontakter över språkgränserna och bredda ditt nätverk? Eller är du nyfiken på hur arbetet inom en finsk civilsamhällesorganisation ser ut? Då är Förbundsarenans Järjestöhopping-samverkansmodell just för dig!

Järjestöhopping ger anställda inom finlandssvenska förbund möjligheten att bekanta sig med arbetet och kollegor inom finska civilsamhällesorganisationer.

Det handlar om att ge finska och svenska civilsamhällesorganisationer möjligheten att nätverka över språkgränserna och bekanta sig med varandras organisationer och arbetsuppgifter. Så här svarade t.ex. en deltagare från förra omgången på frågan om vad deltagarna fick ut av Järjestöhopping:

Bekantade mig med en för mig tidigare rätt okänd organisation, det gav breddat nätverk och nya öppningar för tänkbart samarbete - oväntat men välkommet!

Konceptet är enkelt – under hösten 2024 parar vi ihop anställda inom finlandssvenska förbund med anställda inom finska organisationer. Paren har sedan som uppgift att besöka varandras kontor och få uppleva hur en arbetsdag ser ut hos den andra organisationen.

Genom Järjestöhopping har du inte bara möjlighet att komma i kontakt med en ny organisation, men också dela tankar och erfarenheter kring arbetet med en kollega inom det finsk civilsamhället.

Järjestöhopping vill uppmuntra till mer samarbete och kontakt över språkgränserna och ge de finska civilsamhällesorganisationerna en möjlighet att lära känna det svenska fältet bättre.

Tidsplan

• april-augusti: anmäl intresse att delta
  • augusti-september: matchningsprocess
  • september-november: en träff hos vardera organisationen samt en gemensam avslutningsträff (totalt tre träffar)

Att planera vad du vill fråga om och att planera dagen då du tar emot ditt par i din organisation kräver förstås en del tid, men du får stöd och hjälp för detta genom programmet.

Blev du nyfiken? Vill du delta i Järjestöhopping? Anmäl intresse och berätta vilka teman du vill diskutera med en kollega inom en finsk organisation.

Anmäl dig här senast den 20 augusti.

Frågor? Kontakta verksamhetskoordinator Nadina Vihinen.

Läs i bloggen om erfarenheter av en tidigare Järjestöhopping-deltagare.

Järjestöhopping är en del av Förbundsarenans Hallå2 projekt Päivää-goddag som finansieras av Svenska kulturfonden.