Frivilligverksamhet värd över tre miljarder är hotad

19.04.2024 kl. 12:51
NYHET. Frivilligverksamheten kan inte tas för given. Förbundsarenan kräver tillsammans med Medborgararenan och många andra att staten tar ansvar för stöd till frivilligarbete.

Förbundsarenan kräver tillsammans med Medborgararenan och många andra organisationer att den offentliga förvaltningen satsar på att stöda och koordinera personer som vill göra frivilligarbete.

Frivilligverksamhetens livskraft får inte tas för given. Det är värt att satsa på frivilligverksamheten, eftersom det är vetenskapligt bevisat att det ökar på välmåendet för dem som utför frivilligarbete samt stärker inkludering, en känsla av gemenskap och trygghet i samhället generellt. Värdet på frivilligarbetet i Finland är nästan 3,2 miljarder euro årligen.

Läs hela uttalandet på Medborgararenans hemsida