Kom med i kampanjen #DigiDu och berätta om er digitala verksamhet

11.01.2022 kl. 10:07
NYHET. Tillsammans kan de finlandssvenska förbunden göra mycket och denna vår kommer vi tillsammans i kampanjen #DigiDu att slå två flugor i en smäll. Förbund och föreningar vill nå fler för att på sikt få fler medlemmar och erbjuder samtidigt en möjlighet att tackla digitalt utanförskap.

Samhället blir allt mer digitalt men det finns också personer som inte är digitalt delaktiga. Det betyder också att dessa personer till exempel under pandemitiden inte har haft möjlighet att delta i förbunds och föreningars verksamhet eller annan kulturell verksamhet på nätet.

En av förbundens och föreningarna största utmaning är att forma verksamheten så att den engagerar nya medlemmar. Många har de senaste åren tagit fram olika slags digitala lösningar. Det gäller för alla att se till att de digitala lösningarna inte är ett hinder för engagemang utan ett verktyg.

Kampanjen #DigiDu handlar denna vår om att vi tillsammans försöker nå personer som ännu inte har som vana att delta i digital verksamhet. Målet är att förbunden och föreningarna når personer som är intresserade av verksamheten och kanske vill bli medlemmar, samtidigt som förbunden bidrar till att lära ut en medborgarfärdighet och hjälper människor att ta del av digital verksamhet.

Hur kan ditt förbund delta?

Förbundsarenan utmanar förbunden att delta i kampanjen genom att berätta om sin digitala verksamhet och locka med nya medlemmar. Det finns många sätt att delta:

  • Publicera en artikel i er tidskrift och/eller på er webbplats
  • Dela material på sociala medier
  • Uppmuntra och uppmana era föreningar, medlemmar och aktiva att delta i kampanjen och bli ”DigiAmbassadörer” som delar ut broschyrer

För att göra det så lätt som möjligt för förbunden kommer vi i mitten av februari att skicka ut färdigt material, bland annat artikelbotten, bilder som kan användas på sociala medier och en inspirationsbroschyr. Ett sätt att aktivera föreningar, medlemmar och aktiva som vill bidra är att be dem bli DigiAmbassadörer som inspirerar personer i närkretsen eller närsamhället att bli digitalt delaktiga. DigiAmbassadörerna är privatpersoner, grupper eller föreningar. Som stöd har dessa en inspirationsbroschyr att dela ut.

Berätta vad just ditt förbund har för digital verksamhet, hur och varför man borde komma med! Vi återkommer i mitten av februari, och kampanjen pågår under våren.

80634_t.jpg

En pigg 100-åring, ständigt i rörelse

BLOGG. Tålamod, ödmjukhet och djupandning. Det har krävts av Karin Lassenius som till stor del på distans började på ett nytt jobb på Samfundet Folkhälsan. Nu är det implementering av den nya strategin som driver arbetet framåt.Läs mera »
01.02.2022 kl. 10:01
80556_t.jpg

Tillgängliga webbsidor fungerar bättre för alla

ARTIKEL. Är ditt förbunds webbsidor tillgängliga? Brukar ni skriva alt-texter till bilder ni delar på sociala medier? Varför ska innehållet på webben vara tillgängligt? Ta del av tips på hur ditt förbund kan förbättra sin webbtillgänglighet.Läs mera »
24.01.2022 kl. 14:29
80409_t.jpg

Dags att vässa kompetensen och nätverka

NYHET. Nytt år och nya tag! Då ivern slår till och du vill utvecklas i ditt arbete vill Förbundsarenan påminna om det som många av våra medlemsorganisationer ser som en av de mest givande bitarna av vår verksamhet: nätverken.Läs mera »
12.01.2022 kl. 09:55
80391_t.jpg

Våga väcka känslor

ARTIKEL. Flödet på sociala medier bara sväller. Som förbund tävlar vi om vår målgrupps uppmärksamhet i en digital sfär där Yle och Netflix är våra konkurrenter. Hur ska man lyckas sticka ut ur mängden och framgångsrikt nå ut med sitt budskap? Känslor kan vara lösningen. Läs mera »
11.01.2022 kl. 13:42
80389_t.jpg

Hur har Ledarskapsakademin lyckats förverkliga sin vision?

PÅ BORDET. En hög ambitionsnivå gällande kvalitet och att inte kompromissa med någon del av helheten. Nora Ridgewell reflekterar över kärnan i Ledarskaps-akademins verksamhet som i år fyller 10 år.Läs mera »
11.01.2022 kl. 00:26
80052_t.jpg

Att träffas och att mötas

INGÅNGEN. För förbunden är det självklart att ordna olika evenemang. Vi kan det och är bra på det. Ändå kan vi fastna i gamla hjulspår och därför mår vi bra av att stanna upp och tänka till. Det gäller att måna om den största resursen: deltagarnas tid.Läs mera »
07.12.2021 kl. 09:22
79968_t.jpg

Padda, podd eller papper?

ARTIKEL. Hur kan och ska tidskrifter idag förhålla sig till olika format för att nå läsarna? Tidskrifternas många nya former var temat för en diskussion på Helsingfors Bokmässa, där Janne Wass på Ny Tid och Hanna Rundell på Folkhälsan möttes i ett samtal med Henrika Zilliacus-Tikkanen.Läs mera »
30.11.2021 kl. 08:47
79885_t.jpg

Vem är förbundets målgrupp?

PÅ BORDET. Ett förbund kan behöva kommunicera till en brokig skara målgrupper bestående av privatpersoner, föreningar och distrikt. Hur undviker man fenomenet trasig telefon och når ut med rätt information till rätt personer? Tuuli Solhagen på Natur och Miljö reflekterar kring målgruppstänk.Läs mera »
23.11.2021 kl. 15:11