Att träffas och att mötas

07.12.2021 kl. 09:22
INGÅNGEN. För förbunden är det självklart att ordna olika evenemang. Vi kan det och är bra på det. Ändå kan vi fastna i gamla hjulspår och därför mår vi bra av att stanna upp och tänka till. Det gäller att måna om den största resursen: deltagarnas tid.
Text: Mari Pennanen
Foto: Joanna Lindén- Montes
 

Efter de första knaggliga försöken med styrelsemöten på distans och höst- och vårmöten som hybridlösningar med en del deltagare på plats och resten på distans börjar många förbund nu vara proffs. Antalet ”hörs jag bra?” och deltagare som plötsligt ramlar in i mötet med kameran och mikrofonen på medan de gör något helt annat har minskat då både vi arrangörer och deltagarna blivit vanare och har rutiner.

Det här betyder å andra sidan att alla, både deltagare och arrangörer, kräver lite mera av evenemang för att de ska upplevas lyckade. På ett fysiskt evenemang finns det ganska låg tolerans för evenemang där kaffet tar slut eller där man måste köa hela pausen för att hinna till toaletten. På samma sätt är det inte okej då man på distans hör bara hälften för att ljudet inte fungerar eller om bilden fryser eller blir hackig. Tekniken måste helt enkelt fungera, annars är det lätt att klicka bort det pågående evenemanget.

En bra poäng gällande evenemang och hur man som arrangör bör tänka lyftes också fram på ett webbinarium nyligen när Petri Hollmén från företaget Lyyti, som erbjuder ett eventverktyg, berättade om sina insikter kring evenemang. Enligt honom är den största kostnaden för ett evenemang den tid deltagarna lägger ner på att delta.

För förbund och föreningar är det just människors tid vi tävlar om då vi vill få med dem som medlemmar, deltagare eller ge dem möjligheter att på olika sätt vara aktiva inom verksamheten. Dåligt förberedda evenemang, oberoende om det är höstmöten, medlemskvällar eller kurser, är ett säkert sätt att få människor att nästa gång välja att använda sin tid till något annat. Däremot är bra evenemang något man gärna deltar i på nytt, speciellt i kombination med att det hänger ihop med det ideella syftet förbundet eller föreningen har och de värderingar man tillsammans vill engagera sig för.

Jag tror också att vi inom tredje sektorn måste våga satsa på det som för många är orsaken till att man vill delta och vara med, nämligen att man får träffa andra människor. Det kan betyda att vi ordnar evenemang som är fysiska snarare än på distans eller som hybrid, när det är tryggt och motiverat. Det betyder också att vi använder tiden då människor samlas så att människor får möjlighet att prata med varandra snarare än att de förväntas lyssna på någon och att vi också lyfter fram den lyx vi erbjuder: nämligen möjligheten till oplanerade, tillfälliga träffar som inte bara är inbokad tid med en viss agenda.

Mari Pennanen är verksamhetsledare på Förbundsarenan och skriver i Ingången-kolumnerna om aktuella teman i förbundsvärlden.

Läs också

 Ingången: Du får gilla jobbet eller att ta ansvar för ditt eget arbetsvälmående

 Ingången: Rutiner och struktur som stöd för verksamheten

 

80634_t.jpg

En pigg 100-åring, ständigt i rörelse

BLOGG. Tålamod, ödmjukhet och djupandning. Det har krävts av Karin Lassenius som till stor del på distans började på ett nytt jobb på Samfundet Folkhälsan. Nu är det implementering av den nya strategin som driver arbetet framåt.Läs mera »
01.02.2022 kl. 10:01
80556_t.jpg

Tillgängliga webbsidor fungerar bättre för alla

ARTIKEL. Är ditt förbunds webbsidor tillgängliga? Brukar ni skriva alt-texter till bilder ni delar på sociala medier? Varför ska innehållet på webben vara tillgängligt? Ta del av tips på hur ditt förbund kan förbättra sin webbtillgänglighet.Läs mera »
24.01.2022 kl. 14:29
80409_t.jpg

Dags att vässa kompetensen och nätverka

NYHET. Nytt år och nya tag! Då ivern slår till och du vill utvecklas i ditt arbete vill Förbundsarenan påminna om det som många av våra medlemsorganisationer ser som en av de mest givande bitarna av vår verksamhet: nätverken.Läs mera »
12.01.2022 kl. 09:55
80391_t.jpg

Våga väcka känslor

ARTIKEL. Flödet på sociala medier bara sväller. Som förbund tävlar vi om vår målgrupps uppmärksamhet i en digital sfär där Yle och Netflix är våra konkurrenter. Hur ska man lyckas sticka ut ur mängden och framgångsrikt nå ut med sitt budskap? Känslor kan vara lösningen. Läs mera »
11.01.2022 kl. 13:42
80395_t.jpg

Kom med i kampanjen #DigiDu och berätta om er digitala verksamhet

NYHET. Tillsammans kan de finlandssvenska förbunden göra mycket och denna vår kommer vi tillsammans i kampanjen #DigiDu att slå två flugor i en smäll. Förbund och föreningar vill nå fler för att på sikt få fler medlemmar och erbjuder samtidigt en möjlighet att tackla digitalt utanförskap. Läs mera »
11.01.2022 kl. 10:07
80389_t.jpg

Hur har Ledarskapsakademin lyckats förverkliga sin vision?

PÅ BORDET. En hög ambitionsnivå gällande kvalitet och att inte kompromissa med någon del av helheten. Nora Ridgewell reflekterar över kärnan i Ledarskaps-akademins verksamhet som i år fyller 10 år.Läs mera »
11.01.2022 kl. 00:26
79968_t.jpg

Padda, podd eller papper?

ARTIKEL. Hur kan och ska tidskrifter idag förhålla sig till olika format för att nå läsarna? Tidskrifternas många nya former var temat för en diskussion på Helsingfors Bokmässa, där Janne Wass på Ny Tid och Hanna Rundell på Folkhälsan möttes i ett samtal med Henrika Zilliacus-Tikkanen.Läs mera »
30.11.2021 kl. 08:47
79885_t.jpg

Vem är förbundets målgrupp?

PÅ BORDET. Ett förbund kan behöva kommunicera till en brokig skara målgrupper bestående av privatpersoner, föreningar och distrikt. Hur undviker man fenomenet trasig telefon och når ut med rätt information till rätt personer? Tuuli Solhagen på Natur och Miljö reflekterar kring målgruppstänk.Läs mera »
23.11.2021 kl. 15:11