Engagemang kan vara många olika saker. Engagemang kan vara medlemskap i en organisation, att prenumerera på en tidskrift, att vara volontär, att vara förtroendevald i en förenings styrelse med mera.
I Finland finns det ett stort och bra engagemang för civilsamhället. Samtidigt så finns det hela tiden behov av att fundera på nya sätt att engagera människor i civilsamhällets verksamheter.
Hur kan en organisation hitta nya medlemmar? Hur gör en organisation för att få fler volontärer? Eller hur lyckas vi få förtroendevalda till våra styrelser? Det är detta som kampanjen handlar om.
Kampanjen görs i samarbete med kommunikationsbyrån Studio Dim, som kommer arbeta fram lösningsmodeller som stöder förbunden att på bästa sätt synliggöra civilsamhället och därmed också öka möjligheterna till ett ökat engagemang.
Målgruppen för kampanjen är i huvudsak Förbundsarenans medlemsorganisationer, men även andra organisationer är välkomna att delta i kampanjen genom att använda materialet som tagits fram i samband med kampanjen och sprida info om engagemang i civilsamhället.
Kampanjen pågår den 10.2-4.4.2025. Under kampanjtiden lyfter vi tillsammans möjligheterna till engagemang i civilsamhället. Länk till kampanjsidan kommer i januari.
I samband med kampanjen har Förbundsarenan tillsammans med Studio Dim tagit fram kommunikationsmaterial som din organisation gärna får använda.
Här kommer material kring kampanjen att samlas inom kort.
Tagga gärna Förbundsarenan i din organisations inlägg på sociala medier och använd följande hashtags: #engagera #stödcivilsamhället #engagemang25
Tillsammans synliggör vi vikten av ett livskraftigt civilsamhälle!
Observera att det även efter kampanjen går att kommunicera om olika möjligheter till engagemang i civilsamhället. Allt material finns tillgängligt och får användas även efter själva kampanjen.
Kampanjen genomförs med stöd av: