Engagemangskampanj 2025

Civilsamhället handlar om engagemang!  

Engagemang kan vara många olika saker. Engagemang kan vara medlemskap i en organisation, att prenumerera på en tidskrift, att vara volontär, att vara förtroendevald i en förenings styrelse med mera.  

I Finland finns det ett stort och bra engagemang för civilsamhället. Samtidigt så finns det hela tiden behov av att fundera på nya sätt att engagera människor i civilsamhällets verksamheter.  

Hur kan en organisation hitta nya medlemmar? Hur gör en organisation för att få fler volontärer? Eller hur lyckas vi få förtroendevalda till våra styrelser? Detta var vad kampanjen handlade om. 

Kampanjen hette Engagera!

Syftena med kampanjen var: 

  • att stöda förbund och organisationer i arbetet med att värva fler engagerade till deras verksamheter. 
  • att alla som deltar i kampanjen tillsammans synliggör vilka många olika sätt det finns att engagera sig på. 
  • att alla som deltar i kampanjen tillsammans synliggör civilsamhällets betydelse för att på så vis på lång sikt bidra till att fler människor förstår värdet av våra verksamheter och insatser. 

 

Kampanjen gjordes i samarbete med kommunikationsbyrån Studio Dim, som gjorde upp lösningsmodeller som stöd till förbunden att på bästa sätt synliggöra civilsamhället och därmed också öka möjligheterna till ett ökat engagemang. 

 Gå till kampanjsida

Deltagande i kampanjen

Målgruppen för kampanjen var i huvudsak Förbundsarenans medlemsorganisationer, men även andra organisationer var välkomna att delta i kampanjen genom att använda materialet som togs fram i samband med kampanjen och sprida info om engagemang i civilsamhället.

Kampanjen pågick den 10.2-4.4.2025. Under kampanjtiden lyfte vi tillsammans möjligheterna till engagemang i civilsamhället.
Gå till kampanjsidan.  

Förbundsarenan uppmanade organisationer att tagga kampanjen i inlägg på sociala medier och använde följande hashtags: #engagera #stödcivilsamhället #engagemang25 

Tillsammans synliggjorde vi vikten av ett livskraftigt civilsamhälle!

I samband med kampanjen har Förbundsarenan tillsammans med Studio Dim tagit fram kommunikationsmaterial som organisationer gärna får använda. Det materialet har samlats här nedan. 

Material

Här har vi samlat material kring kampanjen. För förbund samlas här, till exempel, alla de presentationer som gåtts igenom under planeringsträffarna. Här finns också material som tagits fram till kampanjen av vår samarbetspartner Studio Dim.

Material från kampanjens planeringsträffar:

Presentationen från Kick-offen 22.10.

Presentationen från Strukturträffen 25.11.

Presentation om Case Förbundsarenan 16.12.

Presentationen från avslutande träffen 20.1. 

Kampanjens grafiska profil

Some-guide för kampanjen

Kommunikationsplan för förbund


Lästips och inspiration för förbund

Få fler att engagera sig mer! - Ett verktyg för ideellt aktiva.
Läs mer här.

Förbundsarenan har skapat ett inspirationsdokument inför kampanjen som bland annat innehåller tips och länkar för vidare lösning om och kring engagemang. Du hittar det dokumentet här

Case Förbundsarenan - Förbundsarenan arbetar med en tanke om att grunda en understödsförening. Läs mer om processen här.

Vill du veta mer om kampanjen? Kontakta vår projektledare.
 

Observera att det även efter att kampanjen avslutat går att kommunicera om olika möjligheter till engagemang i civilsamhället. Allt material finns tillgängligt och får användas fritt. 

Kampanjen genomfördes med stöd av: