Engagemang kan vara många olika saker. Engagemang kan vara medlemskap i en organisation, att prenumerera på en tidskrift, att vara volontär, att vara förtroendevald i en förenings styrelse med mera.
I Finland finns det ett stort och bra engagemang för civilsamhället. Samtidigt så finns det hela tiden behov av att fundera på nya sätt att engagera människor i civilsamhällets verksamheter.
Hur kan en organisation hitta nya medlemmar? Hur gör en organisation för att få fler volontärer? Eller hur lyckas vi få förtroendevalda till våra styrelser? Detta var vad kampanjen handlade om.
Kampanjen hette Engagera!
Kampanjen gjordes i samarbete med kommunikationsbyrån Studio Dim, som gjorde upp lösningsmodeller som stöd till förbunden att på bästa sätt synliggöra civilsamhället och därmed också öka möjligheterna till ett ökat engagemang.
Målgruppen för kampanjen var i huvudsak Förbundsarenans medlemsorganisationer, men även andra organisationer var välkomna att delta i kampanjen genom att använda materialet som togs fram i samband med kampanjen och sprida info om engagemang i civilsamhället.
Kampanjen pågick den 10.2-4.4.2025. Under kampanjtiden lyfte vi tillsammans möjligheterna till engagemang i civilsamhället.
Gå till kampanjsidan.
Förbundsarenan uppmanade organisationer att tagga kampanjen i inlägg på sociala medier och använde följande hashtags: #engagera #stödcivilsamhället #engagemang25
Tillsammans synliggjorde vi vikten av ett livskraftigt civilsamhälle!
I samband med kampanjen har Förbundsarenan tillsammans med Studio Dim tagit fram kommunikationsmaterial som organisationer gärna får använda. Det materialet har samlats här nedan.
Här har vi samlat material kring kampanjen. För förbund samlas här, till exempel, alla de presentationer som gåtts igenom under planeringsträffarna. Här finns också material som tagits fram till kampanjen av vår samarbetspartner Studio Dim.
Presentationen från Kick-offen 22.10.
Presentationen från Strukturträffen 25.11.
Presentation om Case Förbundsarenan 16.12.
Presentationen från avslutande träffen 20.1.
Kommunikationsplan för förbund.
Få fler att engagera sig mer! - Ett verktyg för ideellt aktiva.
Läs mer här.
Förbundsarenan har skapat ett inspirationsdokument inför kampanjen som bland annat innehåller tips och länkar för vidare lösning om och kring engagemang. Du hittar det dokumentet här.
Case Förbundsarenan - Förbundsarenan arbetar med en tanke om att grunda en understödsförening. Läs mer om processen här.
Observera att det även efter att kampanjen avslutat går att kommunicera om olika möjligheter till engagemang i civilsamhället. Allt material finns tillgängligt och får användas fritt.
Kampanjen genomfördes med stöd av: